Dårligste H&M-resultat siden 2006: Sjefen trekker frem Norge som utfordrende

I årsrapporten trekker H&M-sjefen frem USA og Norge som utfordrende markeder for den svenske klesgiganten.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

H&M la torsdag morgen frem et kvartalsresultat som var langt svakere enn forventningene. Samtidig trekker administrerende direktør Karl-Johan Persson Norge som et utfordrende marked.

– I flere markeder kom veksten både i fysiske butikker og online, deriblant Kina, India og Russland. Derimot var det mer utfordrende i markeder som USA og Norge, sier Persson i en uttalelse.

Ifølge rapporten falt omsetningen i Norge med fire prosent i fjerde kvartal, basert på lokal valuta.

Det samlede årsresultatet H&M la frem torsdag er det svakeste siden 2006, ifølge Dagens Industri.

– Det har vært et utfordrende år for hele bransjen, også for H&M-gruppen. Etter et veldig tøft første halvår har omstillingsarbeidet begynt å gi effekt, sier Persson i uttalelsen.

Driftsresultatet havnet på 4,3 milliarder svenske kroner, langt svakere enn forventningene på over 5 milliarder svenske kroner, ifølge Omni Ekonomi.

Samtidig er driftsresultatet over 500 millioner svenske kroner svakere enn samme kvartal året før.

Resultatet påvirkes negativt av kostnader knyttet til tidligere gjennomførte bytter av logistikksystem, skriver selskapet.