Norwegian øker billettprisene på alle ruter
– Vi har besluttet at prisjusteringen vil skje på vanlig vis, og ikke i form av et flatt tillegg, sier kommunikasjonsrådgiver i flyselskapet Norwegian.
For å kompensere for stigende drivstoffutgifter, øker Norwegian billettprisen på alle ruter, skriver flysmart24.
Kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i Norwegian bekreftet mandag at prisene vil bli økt, og at dette gjelder alle ruter:
– Vi har besluttet at prisjusteringen vil skje på vanlig vis, og ikke i form av et flatt tillegg, sier hun ifølge nettstedet.
Norwegian har i et par uker hatt et flatt tillegg på 250–300 kroner på oversjøiske reiser, for å kompensere for de økte drivstoffutgiftene. Blant annet har det vært et tillegg på 300 kroner hver vei til og fra USA.
– Økte priser på enkelte ruter er ikke unaturlig når oljeprisen stiger slik den har gjort.
E24+: Børskommentar: Onsdag kan spillet om Norwegian gå over i en ny fase
SAS sitter stille
SAS har sikret seg 90 prosent av drivstoffet gjennom hedging, en ordning som kan sammenlignes med fastrente på lån, og betaler derfor fast pris på drivstoffet uansett forandring i markedet.
De vurderer foreløpig ikke prisøkning.
Når SAS fra neste år begynner å motta det nye avanserte Airbus-flyet A350 vurderer selskapet å sette inn noen av de eldre A340-flyene på nye typer ruter.
Senker anslaget for inntjeningen: Dyrere drivstoff rammer flybransjen
Men den høye oljeprisen kan sette en stopper for planene.
Selskaper som Yara, Norwegian, og altså SAS, får nemlig betydelig økte kostnader når oljeprisen stiger.
– Vurderer dere fortsatt å sette inn disse A340-flyene på andre typer destinasjoner enn dere tradisjonelt flyr til?
– Ja, men med de økte drivstoffutgiftene vi ser nå kan det øke kostnadene for mye, sier SAS-sjefen, og legger til at dette blir en løpende vurdering i årene fremover etter hvert som A340-flyene blir frigjort fra dagens rutenett, sa SAS-sjef Rickard Gustafson til E24 forrige uke i forbindelse med selskapets kvartalsrapport.
Rammer bransjen
Dyrere drivstoff gjør at flyselskapenes inntekter i år blir lavere enn ventet, sa bransjeorganisasjonen IATA, som mandag anslo at det samlede resultatet i flyselskapene blir på 33,8 milliarder dollar i 2018.
Det er 12 prosent lavere enn et anslag på 38,4 milliarder dollar som IATA la frem i desember i fjor.
– Det er fortsatt solid lønnsomhet i 2018, til tross for stigende kostnader. Bransjens finansielle fundament er sterkt, med ni år på rad med positive tall, som begynte i 2010, sier Alexandre de Juniac, konsernsjef og generalsekretær i IATA.
Flater ut etter oppgangen
Oljeprisen har flatet ut noe etter den siste tidens sterke løft.
Ved 6-tiden tirsdag handles et Nordsjøolje til 75,52 dollar - opp 0,23 prosent for dagen.
Oljeprisen presses av blant annet rekordhøy amerikansk produksjon og forventninger om høyere produksjon fra oljekartellet Opec.
– Vi er på vei på inn i sommeren, årstiden for høy etterspørsel. Jeg tror vi kommer til å se et fall i amerikansk råoljelagre, mens produksjonen av skiferolje øker. Spørsmålet er hvilken av disse som vinner, sa oljerisikosjef Tony Nunan ved Mitsubishi Corp i Tokyo til Reuters mandag.