Abelia-topp om kinesisk Uber-oppkjøp: – Sabla interessant

Transporttjenesten Uber og den kinesiske konkurrenten Didi Chuxing slår seg sammen i Kina, ifølge Bloomberg.

TO BLIR ÉN: Uber slår seg sammen med konkurrent i Kina. Hva betyr det for satsingen i Europa?

Foto: å© Kai Pfaffenbach / Reuters Reuters
Publisert:,

– Det er sabla interessant, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia, til E24.

Nylig ble det banet vei for Uber og andre lignende delingstjenester for persontransport i Kina, da landets styresmakter forrige uke bestemte seg for å gjøre virksomhetene lovlige.

Mandag morgen kom nyheten om at de to største aktørene på markedet for slik persontransport slår seg sammen, ifølge Bloomberg.

Verdien av selskapet som utgjør de sammenslåtte virksomhetene skal beløpe seg til 35 milliarder dollar, tilsvarende nesten 300 milliarder norske kroner.

Nettstedet referer til kilder som ønsker å være anonyme fordi avtalen ikke skal være offentlig.

Ingen av de to selskapene har ønsket å kommentere den kommende alliansen, som etter alt å dømme er kjærkommen for begge.

– Nabobil en konkurrent til Uber

Haugli mener Uber i all hovedsak konkurrerer med tradisjonelle former for transport – som kjøring i egen privatbil, drosje og kollektivtransport.

Den tidigere Ap-politikeren trekker imidlertid også frem bilutleietjenesten Nabobil. Selskapet eier selv ingen biler, men kobler bileiere og personer som ønsker å leie bil sammen.

ABELIA-SJEF: – Nabobil har en helt annen forretningsmodell der man er avhengig av at noen eier en bil og er villig til å leie den ut. Selskapet kan likevel forstås som en konkurrent til Uber, og dekker det samme behovet der mennesker ville komme seg fra A til B, sier Håkon Haugli.

Foto: Heidi Widerøe

– De har en helt annen forretningsmodell der man er avhengig av at noen eier en bil og er villig til å leie den ut. Selskapet kan likevel forstås som en konkurrent til Uber, og dekker det samme behovet der mennesker vil komme seg fra A til B.

Han mener at de tradisjonelle transportbransjene vil finne mer sammen.

– Til nå har det vært slik at buss er en bransje, taxi er en annen og personbil en tredje. Nå er poenget er å koble den eller det som kan transportere med den som trenger å bli transportert.

Abelia-sjefen mener at inntoget av delingsøkonomien kombinert med utviklingen av såkalte smarte byer vil endre transporthverdagen slik vi kjenner den.

– Vi kommer til å se helt andre transportmønstre, og mye mer smidige overganger.

Abelia-sjefen mener det gjenstår en del politiske avklaringer før man vil kunne ta ut potensialet innen transportsektoren.

– Vi må finne praktiske løsninger for skatt og skape et regelverk som gir forutsigbarhet for alle parter, sier han.

– Lytte like mye til hodet som hjertet

– Vi ser en konsolidering. Uber er en stor bedrift og velger nå å få et nasjonalt fotfeste i Kina. Dette illustrerer at delingsøkonomien er betydelig, mener Haugli i Abelia.

Avtalen skal innebære at Uber får en 20 prosents eierandel i det nye selskapet, og at Didi Chuxing forplikter seg til å investere én milliard dollar i den amerikanske transport-giganten.

– Som gründer har jeg lært at det å være suksessfull handler om å lytte like mye til hodet som til hjertet, skriver Travis Kalanick, toppsjefen i Uber, i et blogginnlegg Bloomberg har fått tilgang til.

– Jeg er ikke i tvil om at Uber i Kina og Didi Chuxing vil bli sterkere sammen, skriver han videre.

BLIR ETT LAG: Amerikanske Uber og kinesiske Didi Chuxing slår seg sammen i Kina.

Foto: Kim Kyung Hoon / Reuters Reuters

Intens konkurranse

Den amerikanske delingstjenesten med utspring i San Francisco og den forhenværende kinesiske konkurrenten har begge lagt ned mye ressurser for å være konkurransedyktige i markedet for persontransport.

Ifølge Bloombergs kilder skal Uber ha tapt over to milliarder dollar i det kinesiske markedet, men som fra første halvår 2015 begynte å bli lønnsomt.

– Uber og Didi Chuxing investerer milliarder av dollar i Kina, og begge selskapene har fortsatt til gode å tjene penger. Å bli profitabel er den eneste måten å bygge en bærekraftig virksomhet som best tjener kinesiske passasjerer, sjåfører og byer på lang sikt, skriver Kalanick.

Ifølge Bloomberg skal Uber fortsette å drifte sin egen applikasjon i Kina.

Les også

Uber henter 30 milliarder fra saudiarabisk fond

Les også

Ulltveit-Moe om taxinæringens kamp mot Uber: – De vil tape

Les også

– 90-tallets store hit var jo Timeshare

Her kan du lese mer om