Annonserevolusjon utfordrer Googles lønnsomhet

Inntoget av programmatisk annonsering utfordrer Googles evne til å generere trafikk til seg selv uten å måtte betale mer enn det smaker.

UNDER FORVENTNING: Alphabet leverte et resultat under analytikernes forventninger. Her er konglomeratets hovedkontor, også kjent som Googleplex, i Mountain View.
Publisert:

Alphabet, som er morselskapet til Google, la torsdag kveld frem kvartalsresultatene etter at Wall Street-børsene stengte.

Resultatet til Alphabet landet på 7,50 dollar aksjen i første kvartal, men analytikerne og resten av markedet ble skuffet.

Aksjen falt rundt seks prosent i etterhandelen etter fremleggelse av et resultat.

Inntektene steg fra 17,26 milliarder dollar til 20,26 milliarder dollar, mens det på forhånd var ventet inntekter på 20,37 milliarder dollar, ifølge Reuters.

En del av forklaringen bak den relativt kraftige nedgangen i aksjekursen er økende kostnader for Google knyttet til å generere trafikk til sine egne kunders annonser.

Les også

EU åpner ny front i kampen mot Google

Betaler mer for mer trafikk

Én av fem reklamekroner som Alphabet får inn, kommer fra trafikk som selskapet har kjøpt fra andre partnere og selskaper.

I 2014 betalte for eksempel Google én milliard dollar til Apple for å få lov til å være standard søkemotor på iPhone og iPad.

– Hvis du får mobilsøk fra Apple-enheter må du betale Apple for den trafikken for at du skal få inntekter, forklarer Sameet Sinha, analytiker i B. Riley & Co. til Reuters.

De totale kostnadene knyttet til å generere trafikk til Google, på engelsk «TAC» (traffic aqusition costs), beløp seg i første kvartal til 1,22 milliarder dollar – en økning på over 30 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Ruth Porat, Alphabets finansdirektør, uttrykte under resultatfremleggelsen og i samtale med analytikere og investorer, at kostnader knyttet til å generere trafikk er forventet å øke ytterligere.

Les også

Her er Googles siste versjon av menneske-roboten Atlas

Programmatisk annonsering gir høyere kostnader

Økningen i kostnader knyttet til å generere trafikk reflekterer i stor grad også skiftet fra tradisjonell annonsering til programmatisk annonsering.

– Vi har sterk vekst innen programmatisk, og det fører med seg høyere TAC enn tradisjonelle annonsekjøp. Det åpenbare resultatet er økte inntekter, men med en lavere margin, sa Porat.

For selskapets forretningsområde «Network business», som består av samarbeidspartnere på nett som generer trafikk til Google, økte TAC med 5,7 prosent til 2,57 milliarder dollar – hovedsaklig drevet av programmatisk annonsering, ifølge Bloomberg.

Inntektsøkningen i det tilsvarende forretningsområdet er lavere, kun på 3,2 prosent.

Årsaken er at det er flere tilbydere av annonser, inkludert Google, innen programmatisk annonsering.

Flere konkurrerer om den samme reklameplassen, som i sin tur presser prisene oppover.

– Kostnaden for å generere trafikk er høyere på mobil. Mobiltrafikk vokser med en høyere vekstrate, så det du ser er et blandet skift. Trendene som driver inntekter blir akkompagnert med større krav til investeringer i vårt økosystem som skal støtte opp om den veksten, sa Porat.

Les også

Nettgiganter øker omsetningen i Norge

Les også

- Vi har sovet i timen

Les også

FBI kan bli tvunget til å vise fram iPhone-hacking

Publisert:
Gå til e24.no