Flybransjen raser mot regjeringens forskjellsbehandling: – Det er helt utrolig

Regjeringen vil stille opp med 1,5 milliarder til Norwegian, men utsetter en kompensasjonsordning til flyselskapene. NHO, LO, Parat og SAS reagerer, samtidig som nykommeren Flyr advarer mot favorisering.

Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen (t.h.) avbildet med LO-leder Hans Christian Gabrielsen. Arkivbilde.

Frode Hansen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er svært uheldig at Norwegians vanskelige økonomiske situasjon nok en gang brukes som argument for å holde SAS utenfor en berettiget kompensasjonsordning, sier norgessjef Håbjørg til E24.

Han er ikke den eneste som er kritisk til meldingen fra regjeringen fredag.

Samtidig som regjeringen vil stille med 1,5 milliarder kroner til Norwegians krisepakke, under visse vilkår, setter de nemlig kompensasjonsordningen for bransjen på vent.

I en pressemelding fredag skriver regjeringen at den vil vente med å ta stilling til kompensasjonsordningen til etter at rekonstruksjonsprosessen i Norwegian er fullført.

– Dette vil ivareta Stortingets krav om at kompensasjon fra staten ikke går til selskapets kreditorer, skriver seniorrådgiver Tor Livius Midtbø i Samferdselsdepartementet til E24.

Som E24 omtalte tidligere denne uken kan Norwegians konkursbeskyttelse drøye til ut i april.

Les også

Regjeringen imøtekommer Norwegian: Setter av 1,5 mrd. til mulig krisestøtte

Store tap

Luftfarten har blitt hardt rammet under coronapandemien, og en rekke selskaper har det siste året sagt opp en rekke ansatte. I bakketjenesteselskapet Widerøe Ground Handling er det blant annet varslet flere hundre oppsigelser.

– Regjeringens vurdering, slik situasjonen er per januar 2021, er at ordningen med kompensasjon til flyselskapene gjennom minstetilbudskjøp er den mest treffsikre ordningen for å oppnå Stortingets formål om å sikre det norske rutetilbudet og trygge norske arbeidsplasser i luftfarten, skriver Midtbø i Samferdselsdepartementet fredag.

SAS mener imidlertid at dette ikke er godt nok, og viser blant annet til at myndighetenes innreiserestriksjoner «medfører store tap for bransjen og SAS».

– Siden luftfarten er holdt utenfor den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, er det for oss ubegripelig at regjeringen ikke ser behovet for at luftfarten i større grad kompenseres, sier Norgessjef Kjetil Håbjørg i SAS.

NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe er ikke fornøyd med forslaget regjeringen la frem fredag.

Jil Yngland, NTB

«Provosert»

NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe omtaler nyheten som «en stor skuffelse for bransjen».

Yngve Carlsen, leder i LO-forbundet Norsk Flygerforbund, sier at han «er provosert» over at regjeringens forslag ikke inneholder en «kompensasjonsordning som dekker tapene til flyselskapene».

– Det er helt utrolig, sier forbundslederen og peker på at de har vært i dialog med regjeringen og Stortinget om dette i snart ett år.

– Dette har en samlet bransje bedt om. Nødvendige penger er satt av til Avinor, kjøp av flyruter og lån til Norwegian. Ut over det kommer det ingenting (...) Vi har presentert et forsiktig estimat på fire milliarder. Regjeringen har ikke lyttet til dette, fortsetter Carlsen.

Han får støtte fra fagforeningen Parat.

– Denne kompensasjonsordningen må komme på plass nå straks, sier leder Oddbjørn Holsether til E24.

Les også

Bakketjenesteselskap nedbemanner: – Utsiktene for luftfarten er dårlig også i 2021

– Det haster ikke mindre nå

Flygerforbundet og LO-ledelsen mener Stortinget må komme på banen.

– Bare i flyselskapene er nesten halvparten arbeidsledige, og de som er igjen er permittert, sier Carlsen.

– Jeg har møtt mange av dem som har mistet levebrødet sitt og som er permitterte. Det er vondt å se på fortvilelsen og usikkerheten som titusenvis lever med i dag, sier Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO og leder i LO Luftfart.

Hun legger til at SAS, Norwegian og Widerøe i 2020 hadde et inntektsbortfall på 26 milliarder kroner.

– Det hastet i fjor, og det haster ikke mindre nå. Det handler om fremtiden
for norsk luftfart, og det må regjeringen innse, sier Hessen Følsvik.

LO-toppen frykter at den «samfunnskritiske infrastrukturen» som binder landet sammen «kan havarere og det som dukker opp fra asken igjen vil ligge åpent for gribbene».

Les også

Norwegian advarer: Forsinkelser kan sette jakten på kapital i fare

Les også

Næringsministeren vil bidra med «en mindre del» av Norwegian-pakken: – De er i en annen situasjon enn de andre

Frykter selskaper blir holdt kunstig i live

At NHO Luftfart og andre aktører ønsker seg en bred kompensasjonsordning, uroer nykommeren Flyr.

Det nye flyselskapet skal etter planen på vingene før sommeren.

– NHO Luftfart har glemt at det er et nytt norsk flyselskap med norske ansatte som snart er på vingene, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr.

Hun hadde selv et møte med næringsminister Iselin Nybø og samferdselsminister Knut-Arild Hareide torsdag, der hun understreket poenget med at man nå ikke må forskjellsbehandle aktører.

– Nå er det viktig at det ikke innføres ordninger som bidrar til å hindre konkurranse og nyetableringer i markedet, og som i tillegg holder selskaper kunstig i live, fortsetter hun.

Investor Erik G. Braathen og administrerende direktør i Flyr, Tonje Wikstrøm Frislid.

Pressefoto

Flyr: – Må ikke favorisere

Flyselskapet jobber nå med å få på plass en norsk flylisens (AOC).

– Vi kommer til å være fullt ut finansiert av private aktører og ber ikke om en eneste skattekrone, sier Frislid.

– Dere søkte jo selv staten om kapital i fjor høst og fikk nei. Nå sier dere at dere ikke skal ha statlig hjelp?

– Når det lå støtteordninger der så søkte vi med tanke på likebehandling med de andre aktørene, sier Frislid.

– Vi forstår at det er en pandemi og at man skal få kompensasjon for det, men andre ordninger utover det må ikke favorisere enkeltaktører. Jeg håper pakken som vedtas blir isolert og fornuftig, men at det ikke kommer statlig hjelp igjen om et år eller to.

Les også

Nå har Flyr bestemt hvilket fly de skal fly

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Flyselskaper
  4. Coronaviruset
  5. Konkursbeskyttelse
  6. Norwegian
  7. NHO

Flere artikler

  1. NHO, LO og pilotene reagerer på flypakken: – En skandale

  2. Her kommer det første flyet til Flyr: – Nå kribler det i hele kroppen

  3. Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med

  4. Investorer kastet seg over nytt flyselskap: Flyr hentet 600 mill. på få timer

  5. Flyselskapene får ikke egen kompensasjonsordning: Hvert selskap kan få maksimalt 100 mill.