Luksuskonsern kjøper halvparten av Jay-Zs champagnemerke
Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) kjøper halvparten av rapperens champagnemerke Armand de Brignac.
Luksuskonsernet planlegger å hjelpe musikerens merkevare Armand de Brignac å utvide seg globalt.
Mandag kunngjorde den 51 år gamle musikeren og gründeren, Shawn Carter, bedre kjent som Jay-Z, at han hadde solgt halvparten av sitt champagnemerke til luksuskonsernets vin- og brennevinsdivisjon, Moët Hennesy. Det skriver de på sine sider.
Hva konsernet har måttet betale er ukjent, skriver Financial Times.
Rapperen kjøpte halvparten av champagnemerket i 2006, før han slukte resten i 2014.
Louis Vuitton og Dior reddet luksusgigant
LVMH eier merker som Louis Vuitton, Christian Dior, Bulgari, Marc Jacobs og Givenchy, i tillegg til Dom Perignon, Hennessy og Moet & Chandon.
Champagnesalget rammet av pandemien
Som følge av coronapandemien falt konsernets vin- og brennevinssalg med 15 prosent til 4,8 milliarder euro i fjor, tilsvarende nesten 50 milliarder kroner. Samtidig falt driftsresultatet med 20 prosent til 1,4 milliarder euro, eller drøyt 14 milliarder kroner.
Ifølge FT koster en flaske Armand de Brignac fra omkring 2.500 kroner til 850.000 kroner for enkelte årganger. I Norge får man kjøpt to varianter, med en prislapp på henholdsvis 3.000 og 4.000 kroner.
I 2019 solgte merket, med kallenavnet «Ace of Spades», 500.000 flasker. Dersom man kun har kjøpt den billigste varianten, tilsvarer dette 1,25 milliarder kroner.
Til CNBC sier Moët Hennessy-sjef Philippe Schaus, at Armand de Brignac brakte nye forbrukere til champagnekategorien.
– Det vi kan bringe til merkevaren, som allerede er veldig vellykket, er den rene makten i vårt internasjonale distribusjonsnettverk, sa Schaus.