Pandeminyvinning holdt restaurantansatte i jobb

Amoi er ett av selskapene som har fått fart mens restauranter har vært nødt til å holde stengt.

Katla er en av Lava Oslos restauranter som har solgt mat gjennom Amoi.
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

– Jeg presenterte ideen for mine kollegaer, de syntes det var kjempegøy, og så tok det helt av. Det gjorde det så lenge den nedstengingen varte, sier Anders Braathen, kokk og en av gründerne og driverne av restaurantgruppen Lava Oslo.

De er ett av selskapene som tilbyr varer til kunder via Amoi, som er heleid av Posten. Der kjører Brings sjåfører varer fra lokale butikker og spisesteder hjem til kundene.

Samarbeidet mellom Lava Oslo og Amoi begynte så vidt før pandemien, i forbindelse med et bakeri selskapet da også drev. Det var høsten 2020 nok en runde nedstenging gjorde at samarbeidet startet på nytt.

Da begynte flere av Lava Oslos spisesteder å tilby «matkits», der kundene kan gjøre siste del av tilberedningen av restaurantmaten hjemme.

– I oktober-november i fjor, da Oslo ble stengt ned, spurte en kompis om hvorfor vi ikke kunne sende mat hjem til folk, og da kom jeg på Amoi, forteller Braathen.

Les også

Restauranteier står utenfor kompensasjonsordning: – Blodig urettferdig

Før pandemien

Da de kunne tilby restaurantmat hjem til kundene, kunne selskapet holde enda flere ansatte unna permittering, tross coronarestriksjonene.

Leder Maria Aas-Eng sammen med Lava-gründerne Tom Victor Gausdal (t.v.), Anders Braathen og Even Ramsvik.

Men arbeidet med leveringstjenesten Amoi begynte før pandemien.

I januar 2020 satt en liten gruppe ansatte i Posten og skulle utforske hvordan de kunne hjelpe lokale butikker med å nå ut med varene sine.

– Vi visste ikke hva som kom. I april lanserte vi et pilotprosjekt i Oslo, som vi åpnet og gjorde større og større. Høsten samme år hadde vi litt markedsføring, og derfra har vi vokst mye, sier Amoi-sjef Jimmy Rhodin.

I dag har de en nettbutikk der kunder kan kjøpe varer fra lokale butikker, som kan bli levert av Bring-sjåfører allerede samme dag.

– Vi prøver å utnytte mulighetene som allerede fins i konsernet, sier Rhodin.

Først i juli 2020 sendte Posten ut en pressemelding om den nye tjenesten.

Da fantes den bare i Oslo, men siden da har de lansert i Stockholm, Bergen og Lillehammer, der det også er et prøveprosjekt rettet mot hytteeiere.

Les også

Da staten åpnet corona-lommeboken

Videre vekst

De tjener penger på tjenesten ved at kunden betaler for frakt, og at de tar en andel av prisen kundene betaler for varene. I dag er det både restauranter, spesialbutikker, bokhandel, kafeer og blomsterbutikker som tilbyr varer gjennom nettbutikken.

Rhodin i Amoi, som kommer fra flere forskjellige roller i Posten Norge, forteller at de allerede 22. desember i år ser en omsetningsvekst på 50 prosent sammenlignet med hele desember i fjor. Rhodin sier at han ikke kan gå inn i økonomiske detaljer, men forteller at de er i en fase der de investerer og er opptatt av vekst.

I dag er det 20 personer som jobber med Amoi.

– Vi forbereder videre vekst. Reisen begynte i lite format, og vi har en prøve-og-lære-metode sammen med kundene og våre partnere. Det var også sånn vi lanserte i Bergen i november, og i Lillehammer, sier Rhodin.

Braathen i Lava Oslo sier at de ser på Amoi som en langsiktig samarbeidspartner, og jobber med å kunne utvide tilbudet.

– Da byen ble åpnet stadig mer i sommer så vi at bestillingene igjennom Amoi ble færre. Vi vil se på andre områder, som også vil fungere godt etter pandemien. Catering til mindre selskaper, levere lunsj til bedrifter, for eksempel, sier Braathen.

Les også

Bedriftseier fikk strømregning på 66.923: – Tragisk

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Posten
  2. Netthandel
  3. Varehandel
  4. Bring
  5. Restaurant

Flere artikler

  1. Foodora om dagligvaresatsingen: – Har tatt helt av

  2. Nordmenns pengebruk har endret seg under pandemien: Bruker penger på alt som er hyggelig

  3. Denne gründeren vil ta kunder fra dagligvaregigantene, men hennes viktigste grep er hverken netthandel eller lavest pris

  4. Vinmonopolet: Smittetrykket har endret handlevanene igjen

  5. Foodora har åpnet sin tiende butikk – nå kommer svensk konkurranse