Nordea-sjefen etter milliardoppkjøpet: – Tanken er at én pluss én blir mer enn to

Norges nest største bank har slukt Gjensidige. Nå vil Nordea-sjefen skape synergier og satse mer på forbrukslån. Men han avviser at konkurransen blir dårligere.

SLÅR HODENE SAMMEN: Privat-konserndirektør Sigurd Austin i Gjensidige sammen med Nordeas direktør for privatmarkedet, John Sætre (t.h.).

Foto: Nordea
Publisert:

– Nei, det er fortsatt veldig mange banker i Norge, og jeg opplever konkurransen som tøffere enn noen gang, sier John Sætre, direktør for personmarked i Nordea, til E24.

Det var i fjor sommer at storbanken annonserte sitt oppkjøp av Gjensidige Bank for 5,5 milliarder kroner.

Fredag kom meldingen om at overtagelsen omsider er fullført, etter å ha blitt godkjent av både Konkurransetilsynet og Finanstilsynet.

Foruten bankovertagelsen har Nordea inngått et samarbeid med Gjensidige Forsikring, som nå skal tilbys Nordea-kunder.

– Vi igangsetter samarbeidet allerede i dag. Dette kommer til å skape verdi for kundene, lover Privat-konserndirektør Sigurd Austin i Gjensidige overfor E24.

Inntil videre skal bankene beholde sine respektive merkevarer. Men på sikt er planen at Gjensidige Bank – som i dag har rundt 200 medarbeidere – «gradvis integreres i Nordea», slik det heter i fredagens kunngjøring.

Les også

Nordea-sjefen utelukker ikke flere oppkjøp

Vil styrke tre områder

Sætre sier det er for tidlig å si hvor lang tid det vil ta, og ønsker heller ikke å løpe for raskt mot målet:

– Vi går allerede på mandag i gang med å se på hvordan vi kan tilby felles produkter. Da vil vi også se på hvem som skal jobbe med hvem. Men det er utrolig viktig at vi ikke blir overentusiastiske og ødelegger verdien for kundene på veien, sier han.

– Dere blar opp 5,5 milliarder. Hva får dere for pengene?

– Tre ting, svarer Sætre kontant:

– Gjensidige Bank har vært flinke på å vokse inn mot partnersegmentet. Det er et marked hvor vi ikke har vært så gode. Imens har Nordea vært gode på nybilfinansiering i Norge, men ikke så gode på bruktbil. Det har derimot Gjensidige vært, sier han.

– Og for det tredje gjelder det forbruksfinansiering. Det er et marked vi har tro på i Nordea, men som vi så langt har vært forsiktige med.

Les også

Fremtiden i våre hender sterkt kritiske til norske bankers tilbud av uetiske fond

– Folk trenger raske penger

– Skal Gjensidige hjelpe dere med å bli mindre forsiktige i forbrukslån-markedet?

– Nei, men vi har en stor kundegruppe som tidvis har behov for forbruksfinansiering. Verden går hurtigere, folk trenger raske penger, og er også villige til å tilbakebetale dem hurtig.

I dag har Nordea en markedsandel på 11–12 prosent i Norge, ifølge Sætre. Den vil stige med rundt to prosent som følge av Gjensidige-overtagelsen, anslår han.

– Det er altså ikke den store konsolideringen i bankmarkedet. For Nordea er det vel så viktig med det strategiske partnerskapet med Gjensidiges forsikringsvirksomhet, sier Sætre.

– Men forhåpentligvis vil vi vokse virksomhetene på begge sider etter hvert.

– Dere øyner ingen nedskalering med denne overtagelsen?

– Nei, nei. Banknæringen er en industri som gjennomgår en stor transformasjon. Men målsettingen med dette oppkjøpet er å vokse videre. Her er tanken at én pluss én blir noe mer enn to.

Her kan du lese mer om