STRATEGISK: Paal Espen Hambre mener at Netflix lekket episoden av «House of Cards» for å få blæst om den nyeste sesongen.

Kommentar: «House of Cards»-lekkasje? Særlig.

En tabbe hos Netflix gjorde at den ulanserte sesong tre av suksesserien House of Cards ble liggende ute i nærmere en halv time før «feilen» ble oppdaget. En veldig godt timet og strategisk riktig feil.

Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

«House of Cards», sesong tre, er svært etterlengtet blant en voksende fanskare, og har offisiell lanseringsdato 27. februar. Serien er den mest sette noen gang på Netflix, ifølge streamingtjenesten selv.

Onsdag kveld gikk det derimot «galt», og publikum, deriblant meg selv, fikk tilgang på flunkende nye intriger og renkespill fra ekteparet Underwood. Var du tidlig ute, kunne du så vidt rekke å få med deg en hel episode.

NTB hoppet på saken, og sendte den ut til et bredt lag norske medier. Flere av disse publiserte deretter nyheten fortløpende, ut over natten og torsdag formiddag.

I tråd med kildevernet vil nyhetsbyrået selvfølgelig aldri røpe hvor tipset kom fra, og det skal man heller ikke forvente. Mitt eget stalltips er dog at det kom fra Netflix selv eller PR-byrået deres. Smartinger.

Omvendt psykologi er en mye benyttet metode for å få spalteplass. Husker du for eksempel saker som «Glemte prototype av ny Apple-telefon på kafébord» eller «BMW’s nye superbil avslørt, vi har bildene»?

Eller hva med konsekvent positive lekkasjer fra statsbudsjettet i oppseilingen til den offisielle fremleggelsen? På dagen for offentliggjøringen av årets statsbudsjett har man ingen garantier for at de sakene som er viktigst for regjeringspartiene blir fremhevet. Derfor velger man å slippe dem en etter en i tiden før. Mediene er nyttige idioter, og presenterer stoffet som «lekkasjer».

Tilbake til Netflix og «House of Cards». Mange vil nok spørre seg om ikke serien har en såpass høy stjerne at man ikke trenger å benytte seg av slike triks, og om det ikke ville vært nok å slippe nyheten om sesong tre-lanseringen i seg selv.

Jo, det hadde hjulpet dem et godt stykke på vei. Men for Netflix er det ikke nok. De to første sesongene kostet alene, ifølge bladet Variety, over 650 millioner kroner å produsere.

Bidraget fra den eksisterende norske menigheten av svorne «House of Cards»-tilhengere er ikke nok. Netflix må klare å lokke til seg flere abonnenter. De må reinkarnere TV-snakkisen fra fjoråret og året før.

Jeg er jo i PR-bransjen selv, og sysler nettopp med ting som dette. Sånn sett burde jeg kanskje være litt forsiktig med å avsløre triksene som brukes. Som Frank Underwood sier:

«We’re in the same boat now. Take care not to tip it over, I can only save one of us». Men jeg tar sjansen.

Publisert:
Gå til e24.no