MOMSFRI NETTMAT: Små mataktører bør få momsfritak for å kunne heve konkurransen i dagligvaremarkedet, mener matgründer.

Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe NTB scanpix

Kommentar: Gi momsfritak til norske matgründere

Momsfritak for norske småskalaprodusenter vil utfordre monopoltilstandene i dagligvarebransjen og gi bedre vareutvalg, flere arbeidsplasser i distriktene – og en ny giv for matgründere.

  • Roy Snapa
    Roy Snapa
    Kjøpmann i nettbutikken Handleriet.no
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Etter at ICA solgte seg ut av Norge, står det igjen tre mektige aktører i norsk dagligvarebransje: Norgesgruppen, Coop og Rema 1000.

Alle er enige om at det trengs mer konkurranse i det norske dagligvaremarkedet, men det er ingen politikere som tar tak i det som egentlig er problemet: Hvordan tre dominerende aktører sitter på hele verdikjeden, noe som gjør det tilnærmet umulig for nye aktører å tilby dagligvarer til konkurransedyktige priser, med mindre man har en avtale med en av de tre.

Taperen er den norske forbrukeren som må ta til takke med Europas dyreste og dårligste vareutvalg.

Handleriet.no er en av nykommerne som selger dagligvarer levert på døren til barnefamilier i tidsklemma. Jeg og gründerne bak Handleriet.no innså tidlig at vi måtte være kreative for å ta en posisjon i dette markedet, og inngikk derfor en avtale med en svensk grossist.

Nå importerer vi cirka 10 prosent av vareutvalget på mer enn 3.500 varelinjer fra Sverige. Det dreier seg om varer av svært høy kvalitet, blant annet et stort innslag av økologiske varer til innkjøpspriser som er konkurransedyktige.

Handleriet.no har utnyttet en mulighet utenom grossistleddet og importvernet, men dette handlingsrommet er fortsatt for lite til at vi kan klare å utfordre matbaronene fullt ut.

I Norge er det i dag tilnærmet umulig å etablere en ny matvarebutikk uten at man allerede har mange, mange butikker. Foreløpig er det bare Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 som har mange nok.

Les også

Slik skal Norgesgruppen møte økt konkurranse fra netthandelsaktørene

Konkurransedirektør Lars Sørgard viste i en kronikk i DN 6. mars i år til at forklaringen på de tre stores dominans ligger i importvernet. Men i likhet med fagekspertisen er også politikerne nødt til å erkjenne at importvernet over tid har ført til en rasering av konkurransen i det norske dagligvaremarkedet, som krever reelle mottiltak.

Vi mener det er mulig å iverksette tiltak som vil bidra til økt konkurranse uten å røre ved det hellige importvernet, og uten at aktører som Handleriet.no skal være tvunget til å gå veien om utenlandske grossister.

Vårt forslag er å innføre momsfritak for produksjon og salg av mat fra norske småskalaprodusenter.

Et momsfritak på 15 prosent vil gi småskalaprodusenter en mulighet til å selge sine produkter til konkurransedyktige priser gjennom nettbutikker som Handleriet.no eller matkasseleverandører som Godt Levert.

I dag er det mange dyktige matprodusenter som ikke slipper til i hyllene hvis du ikke er «bestevenn» med Rema 1000, Norgesgruppen eller Coop.

Ved å åpne for økt markedstilgang for småskalaprodusenter vil norske forbrukere få tilgang til et bredere vareutvalg. Dette vil igjen skjerpe konkurransen mellom utfordrerne på nett og de etablerte butikkjedene fordi nettbutikkene kan konkurrere med de etablerte aktørene både på pris og kvalitet.

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

Vi vet at norske forbrukere er opptatt av pris. Men de er også opptatt av at maten er sunn og kortreist. Momsfritak vil gi en boost til innovasjon og gründervirksomhet i norske småbruk og gjengrodde kulturlandskap over hele landet. Dette er en mulighet for å skape tusenvis av nye arbeidsplasser i distriktene.

Det vil gi økt konkurranse, bedre vareutvalg og en ny giv for matgründere over hele landet.

Når vi ser at halvparten av bilene som blir solgt i dag er av typen hybrid eller elektrisk er det tydelig at tiltak som momsfritak og lavere avgifter er virkemidler som er egnet til å påvirke markedet i en villet retning.

Nå er det på tide at næringsminister Monica Mæland viser politisk vilje til å finne en løsning på maktkonsentrasjonen i norsk dagligvarebransje, og vise at hun faktisk er bestevenn både med norske forbrukere og matgründere.

Les også

Utfordres av netthandel og «mat i farta»

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Forbrukerspørsmål
  3. Frukt og grønt
  4. Mat og drikke

Flere artikler

  1. Lik innkjøpspris for samme dagligvare er en god idé

  2. Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen

  3. Bunnpris vil ikke ha konkurransehjelp: – Da blir vi som landbruket

  4. Regjeringen dropper forbud mot prisdiskriminering i dagligvarehandelen

  5. Rema og Coop reagerer sterkt på prisforskjeller