Stjernesmell for nye «Star Wars»: – Ekstremt skuffende

Kinopublikumet sviktet den skandalebefengte milliardproduksjonen i åpningshelgen. – Ekstremt skuffende.

SPILLER HAN SOLO: Alden Ehrenreich (venstre) sammen med Joonas Suotamo, som spiller den elskverdige Chewbacca i «Solo: A Star Wars Story».

Foto: Jonathan Olley AP
  • Karl Wig
Publisert:

I USA hentet «Solo: A Star Wars Story» inn anslagsvis 83,3 millioner dollar i billettinntekter i åpningshelgen.

Internasjonalt står det enda verre til, med kun 65 millioner dollar i inntekter.

Det er klart dårligst blant alle de nye «Star Wars»-filmene Disney har rullet ut, og elendige tall for en film som ifølge Deadline-anslag kostet over 300 millioner dollar å produsere – markedsføringsbudsjettet ikke medregnet.

Ettersom filmen om fortiden til Han Solo – spilt av Harrison Ford i den originale «Star Wars»-trilogien – ikke inngår som en episode i romsagaens nye trilogi, ble den aldri spådd å måle seg med de andre melkekuene.

Kraftig besøksfall

Men bransjeanalytikere hadde likevel satt 100 millioner dollar som et nedre gulv for USA-debuten – noe som fortsatt ville vært klart dårligst blant de nye filmene.

Fasit er altså enda svakere.

Les også

«Star Wars» overtar «Avatar»-rekord

Til sammenligning debuterte «Rouge One: A Star Wars Story» – som i likhet med Solo-filmen også er en «spin-off» utenfor episode-trilogien – med over 155 millioner dollar i billettinntekter i åpningshelgen i USA.

Og den forrige episoden, «The Last Jedi» fra juleinnspurten i fjor, dro inn 220 millioner.

Bransjeanalytikere mener Disney, som i 2012 bladde opp svimlende 32 milliarder kroner for Lucasfilm for å sikre seg «Star Wars»-franchiset, nå må gå i tenkeboksen.

– Ekstremt skuffende

– Med en prislapp på 300 millioner dollar før reklameutgifter er helgens resultater ekstremt skuffende, skriver Brad Brevet i Box Office Mojo.

Han stiller spørsmål ved om Disney ruller ut romsaga-filmene så raskt at kinogjengere rett og slett blir utmattet.

Disney har hatt en ny «Star Wars»-film årlig siden «The Force Awakens», men de siste tre filmene har kommet med fulle tolv måneders pustepause.

Solo-filmen kom imidlertid bare knappe fem måneder etter julens «The Last Jedi».

Les også

Netflix bryter alle bånd med Spacey

– Slik tallene står, synes dette å ha vært en fiasko, skriver Brevet.

Hollywood Reporter beskriver særlig debuten utenfor USA som en real flopp.

Bransjeanalytikere opererer med en «tre ganger-regel» for større blockbustere:

Ettersom kinobesøkstallene pleier å falle jevnt inntil filmer til slutt tas av plakaten, beregnes det at åpningshelgen alene står for rundt en tredjedel av en films totale billettinntekter.

– Må revurdere «Star Wars»-strategien

Derfor blir også åpningshelgen en nøkkelindikator for filmers finansielle suksess.

– Med dagens kurs er det ikke sikkert at filmen drar inn mye mer enn 400 millioner dollar globalt, skriver Hollywood Reporter, og viser til at Disney i så fall knapt får noe igjen, gitt filmens skyhøye budsjett.

Solo-filmen fikk lite drahjelp av en trøblete og kostnadsoverskridende produksjon, hvor de opprinnelige regissørene fikk sparken – og en rekke scener måtte spilles inn på nytt.

– Det tvinger studioet til å revurdere strategien for «Star Wars»-franchisen, skriver bransjenettstedet.

Industrikilder sier Lucasfilm neppe vil prøve å slippe to «Star Wars»-filmer såpass tett etter hverandre igjen.

Les også

Star Wars kan redde Disney-aksjen

Disney-topp: – Må forsøke å forstå dette

– Vi har mye arbeid å gjøre for å forsøke å forstå dette, sier Disneys distribusjonssjef, Dave Hollis, til Hollywood Reporter, da med henvisning til den ekstra skuffende debuten utenfor USA.

I det kinesiske markedet gikk det spesielt dårlig, med kun 10,1 millioner dollar i billettinntekter i åpningshelgen.

– Vi er på ballen og vil bruke mye tid på å grave oss til bunns i hvorfor ting gikk som de gikk i ulike markeder. Vi har ett og et halvt år før Episode 9 kommer ut, sier Hollis.

Premiere for neste del av romsagaen er satt til desember 2019. Foreløpig er det ikke annonsert filmer etter dette.

Her kan du lese mer om

  1. Disney
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Stjernesmellen fortsetter – mot milliontap for Disney

  2. «The Rise of Skywalker» spilte inn mindre enn forgjengerne

  3. Innholdskrigen har eksplodert

  4. Annonsørinnhold

  5. Aksjekollaps for oljekjempe etter drivstoffstreik

  6. – Dette er tull