Kjos får krass kritikk etter nok en rettssak-utsettelse i Sverige

Svensk advokat som representerer misfornøyde Norwegian-kunder, mener flyselskapet vrir seg unna klagesaker i kjølvannet av deres langdistansetrøbbel.

KRITISK TIL UTSETTELSER: Misfornøyde svenske Norwegian-passasjerer skulle i slutten av august møte Norwegian i svensk rett, etter at flyselskapet utsatte det planlagte møtet i juni. Nå utsetter flyselskapet rettssaken nok en gang. Det høster Norwegian kritikk for.

Anette Karlsen
  • John Thomas Aarø
  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

For andre gang i sommer har Attunda Tingsrätt i Sverige utsatt en rettsforhandling, hvor passasjerer har stevnet Norwegian for å få erstatning etter en utsatt flyvning mellom Stockholm og Bangkok i vinter.

Den 15. februar ble flyvningen mellom Stockholm og Bangkok utsatt i 16 timer, og i alt 100 passasjerer har rettet et erstatningskrav mot Norwegian.

Fire av personene er plukket ut til å representere saksøkerne i rettssaken.

Saken skulle først opp for domstolen i juni, men ble utsatt til august. Tirsdag ble saken nok en gang utsatt, denne gangen til slutten av september, skriver den svenske storavisen Svenska Dagbladet.

Advokat Stephan Eriksson representerer saksøkerne.

SKURK? Bjørn Kjos og Norwegian er beskyldt for å oppføre seg som «skurker og banditter».

Roger Neumann

Han reagerer kraftig på utsettelsen, og har overfor svenske medier sammenlignet oppførselen til Bjørn Kjos & co. med «skurkar och banditer».

- Jeg skjønner ikke hvorfor det skal utsettes nok en gang, sier han til E24.

- Før sommeren var det av hensyn til en skoleavslutning, denne gangen med henvisning til en begravelse. Det er selvsagt ulike og gode grunner, men Norwegian har to advokater til å håndtere denne saken. Det må da nettopp være fordi man skal kunne gå videre selv om det dukker opp uheldige omstendigheter.

Norwegian: - Useriøst

- Det stemmer at rettsmøtet er utsatt, men det er ikke uvanlig at slike utsettes og at datoer flyttes på, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til E24.

Sandaker-Nielsen bekrefter at et nytt møte er berammet i september.

Han avviser kontant at utsettelsen har vært et bevisst grep fra flyselskapets side.

- Dette handler på ingen måte om at Norwegian ønsker å trenere saken. Å insinuere dette er useriøst og helt feil, sier informasjonssjefen.

Søksmålet mot Norwegian er organisert av TRS Travelrights, et selskap som hjelper passasjerer med å få erstatning i forbindelse med flykanselleringer og flyforsinkelser.

Selskapet tar 30 prosent av kompensasjonen passasjerene mottar dersom de vinner frem med sin klage.

- Dette er et type selskap som lever av misfornøyde kunder. På Arlanda har de nærmest barrikadert seg, og oppsøker kunder aktivt, sier Sandaker-Nielsen.

- Husk at det også finnes offentlige klageinstanser som er helt gratis å bruke, fortsetter han.

- Både Transportklagenemnda i Norge og Allmänna reklamationsnemnden i Sverige er profesjonelle aktører med solid kompetanse på dette feltet, og skulle man få medhold, slipper man altså å betale over 25 prosent av kompensasjonen til en tredjepart, sier Sandaker-Nielsen.

Les også

Norwegian trues med massesøksmål i Sverige

Har levert 12 stevninger

I alt har TRS Travelrights levert 12 stevninger til Attunda Tingsrätt for 12 ulike flyvninger med Norwegian.

I alt dreier det seg om rundt 1.200 passasjerer.

Søksmålene er levert tingrätten i Attunda fordi det er dette rettsdistriktet Arlanda flyplass sorterer under.

En av disse stevningene ble av retten forsøkt kunngjort til Norwegian nå i sommer. Men Norwegian sendte den i retur fra sin svenske forretningsadresse, med beskjed om at den skulle sendes til Norge. Nå er fristen utløpt, og Norwegian har ennå ikke svart.

Til Svenska Dagbladet sier Eriksson at: «Det är skurkar och banditer som håller sig undan, inte stora börsbolag».

Han moderer seg litt overfor E24.

- Hehe, ja, jeg tok vel litt vel hardt i. Men det er jo slik at de som har grunn til det, holder seg unna retten, sier Eriksson.

Den desidert verste

Han er generelt svært misfornøyd med Norwegian. Eriksson sier han opplever at Norwegian av prinsipp avviser å betale ut erstatning, selv når det åpenbart er noe passasjerene har krav på etter EU-reglene.

- Jeg har jobbet opp mot de fleste store flyselskap, men aldri opplevd noe lignende. Norwegian er den desidert verste i klassen. Ryanair er mye, mye bedre. Og SAS er best, sier Eriksson, før han legger til:

- Men nå er det jo ingen flyselskap som frivillig gir fra seg penger.

Stort totalbeløp

TRS Travelrights har mottatt 5.000 henvendelser fra misfornøyde Norwegian-kunder, og Eriksson beregner at rundt 35.000 passasjerer er rammet av Norwegians forsinkelser.

Dersom EUs bestemmelser om erstatning ved kanselleringer og forsinkelser over tre timer blir lagt til grunn, vil hver ha krav på opptil 600 euro i erstatning fra flyselskapet.

Det betyr at Norwegian totalt kan bli tvunget til å betale så mye som 192 millioner svenske kroner i erstatning, ifølge advokaten.

Les også

Kjos hyret topplobyist

- Det koker av tilfeller som dette akkurat nå, og problemene bare vokser. Norwegian har fortsatt problemer med sine langdistanseflyvninger, og antall tilfeller bare øker for hver uke. For meg virker det som Norwegian bare skyver hele problemet foran seg, sier Eriksson til SvD.

Advokaten mener det for flypassasjerene er irrelevant om det er slik at forsinkelsene skyldes problemene med flyene som er levert av Boeing. Det er Norwegian som selv har bestemt hvilke fly som skal brukes og hvile tider de skal fly på.

- At det viser seg at Norwegian ikke klarer å følge sine egne planer, skal ikke gå utover passasjerene, mener Eriksson.

Les også:

Norwegian-kunder får dekket advokatutgifterNorwegian bak klagen som førte til SAS-granskningenNorwegian tapte mot flygerne

Publisert:

Flere artikler

  1. Om én uke starter saken mellom 1.200 svensker og Norwegian

  2. Norwegian gir erstatning i tre forsinkelsessaker

  3. Norwegian trues med massesøksmål i Sverige

  4. SAS kan måtte betale 1,18 milliarder kroner i erstatning til passasjerer etter pilotstreiken i 2019

  5. 5000 krever erstatning etter flyforsinkelser