Realt salgshopp for Hennes & Mauritz

Solgte vesentlig mer enn ventet i november.

POP: Hennes & Mauritz øker salget. Her fra åpningen av en butikk i New York. Kvinnen på bildet er kjent som «Lady Gaga».
Publisert:

Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M) kan glede seg over en solid økning i omsetningen i november måned.

- H&Ms salg i november var veldig sterk. Det sammenlignbare salget økte med 10 prosent, sammenlignet med forventede fire prosent, sier Bernstein-analytiker Jamie Merriman til nyhetsbyrået Dow Jones.

Les også: H&M stopper produksjon av angoraklær

I lokal valuta var økningen på hele 21 prosent målt mot forrige måned, grunnet positiv kalendereffekt og gunstig vær.

- Dette er den beste måneden for selskapet siden mars 2012. Når det kommer til kvartalet, tror vi på høyere omsetning enn ventet, med en økning i sammenlignbare salg på tre prosent, mot ventede to prosent, sier Merriman.

Sammenlignbare salg regnes ut fra butikker som har vært åpne i minst 12 måneder. Det totale antall H&M-butikker oppgis til 3.132 per 30. november i år, mot 2.776 butikker på samme dato i fjor.

Per utgangen av det tredje kvartalet (avsluttet 31. august) oppga H&M et fall i omsetningen på to prosent fra sammenlignbare butikker i årets ni første måneder.

Les også: H&M traff milliardblink i sommer

Dette ga samlet netto omsetning på 92.067 millioner svenske kroner, mot 88.297 millioner i samme periode i 2012.

Hennes & Mauritz-aksjen stiger rundt 2,5 prosent i Stockholm mandag.

Publisert: