Rema 1000 om Orklas palmeoljetiltak: - Velkommen etter

Rema 1000 er ikke spesielt imponert over Orklas palmeoljesatsing. - Bedre sent enn aldri svarer Orkla, som samtidig avviser kritikken.

VIL FJERNE PALMEOLJE: Havva Kara i Rema 1000 sender et lite stikk til storkunden Orkla. Slik produseres palmeolje i Indonesia, olje som senere havner i norske matvarer.
Publisert: Publisert:

- Velkommen etter, Orkla! Det var vår umiddelbare reaksjon på nyheten om deres mål for bruken av palmeolje. Dette er noe vi har holdt på med i flere år allerede, sier Havva Kara, sjef for miljø og ansvarlige innkjøp i Rema 1000, til E24.

Rema 1000 reagerer utspillet fra Orkla om at dagligvareprodusenten skal fjerne så mye palmeolje som mulig i løpet av 2017.

Dette er tre år etter Rema 1000s mål, som har satt 2014 som siste frist for et palmeoljefritt utvalg - fra egne merkevarer vel og merke.

Konserndirektør i Orkla, Håkon Mageli, forteller at de begynte med å fjerne palmeolje i 2008.

Konserndirektør i Orkla, Håkon Mageli og daglig ledere i Sætre, Fredrik Strømmen med produkter de begynte å fjerne palmeolje fra i 2013.

Orkla kjenner seg derfor ikke igjen i kritikken fra deres kunde - Rema 1000.

- Dette stemmer ikke. Vi har gjennom en rekke år arbeidet systematisk med å fjerne palmeolje i våre produkter. Det vi nå har kommet opp med er en bærekraftig strategi hvor vi arbeidet nært med Regnskogfondet og Greenpeace for å finne de beste løsningene, sier han.

Rema 1000 bak egen frist

Rema 1000 begynte i 2011 med det konkrete arbeidet for fjerne palmeoljen. Målet var opprinnelig å ha gjort dette innen 2013, men nå ser altså dagligvarekjeden behov for å bruke ett ytterligere år på innsatsen.

Les også

Rekordår for Reitangruppen

Kara forteller at Rema 1000 straks er i mål med å fjerne all palmeolje på varer fra egne merkevarer.

- Vi er svært nær et palmeoljefritt sortiment, sier Kara.

Hun har ikke anledning til å tallfeste hvor mye dette koster Rema 1000.

Orkla: - Bedre sent enn aldri

Mageli i Orkla forteller på sin side at konsernet har jobbet med å redusere bruken av palmeolje i produktene i flere år, men at strategien «i sin nåværende form» er utviklet i 2014.

- Slik sett har det vært en rask strategisk prosess, sier han.

- Kunne dere vært raskere ute med å redusere bruken av palmeolje?

- Vi startet med det praktiske arbeidet i 2008, men flere av våre selskaper kunne vært mer koordinert i Orkla på dette slik vi er nå - på et tidligere stadium. Samtidig vil jeg si at det bedre sent enn aldri, sier Mageli

E24 BEDRIFT: Orklas omsetning halvert.

Brukte 10 mill. på ny Nugatti

Mageli forteller at Orkla har brukt over to år på å fjerne palmeoljen fra Nugattiboksen. Det skal ha kostet 10 millioner kroner bare i kjøp av nytt produksjonsutstyr.

- Det er et eksempel på at det ikke noen enkel løsning når vi nå tar fatt på dette, sier han.

Orkla ønsker ikke å tallfeste utgifter knyttet til valget om å fjerne palmeolje.

Holder palmeoljetall hemmelig

Orkla har siden 2008 redusert palmeoljebruken med 15.000 tonn, men tar altså et skritt videre.

- Hvor mye utgjør 15.000 tonn av deres totale palmeoljebruk?

- Det er en stor andel. Noe mer nøyaktig kan jeg dessverre ikke si, sier Mageli.

Merkevarekonsernet er blant Nordens største leverandører av mat fra blant annet Toro og Stabburet, snacks fra Kims og sjokolade fra Nidar. De omsatte i fjor for 33 milliarder kroner.

Stein Erik Hagen er styreleder i Orkla og representerer største eier med familieselskapet Canica som kontrollerer 22 prosent av aksjene i konsernet.

Publisert:
Gå til e24.no