Nortura sliter med rekruttering av slaktebilsjåfører

Sentralisering av slakterier øker antall kilometer for sjåførene og gjør at Nortura sliter med rekrutteringen av nye slaktebilsjåfører.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Besetningen blir større, men gårdene blir færre. Totalt har Nortura nå kun 17 slakterier, mot 41 i 2010.

Det betyr at slaktebilene stadig er lenger borte. Vanligvis jobber sjåførene søndag til fredag, i tillegg til jobbing kveld og helg, skriver Nationen. Ved nødslakt jobber man når det er behov.

– For oss er rekruttering viktig, Nortura er helt avhengig at nye sjåfører kommer til, sier transportleder i region øst, Jan Kjetil Skovdahl til avisa.

I hans region som strekker seg fra Dombås i nord til Kristiansand i sør og Hedemark i øst, er det nå kun fire slakterier. De betjenes av 60 sjåfører. Men for at EU-regelverket om kjøre- og hviletiden skal overholdes, trenges det flere.

For å kjøre slaktebil må man minimum ha førerkort klasse C og CE. I tillegg må man være utdannet slakter for å utføre nødslakt. Det kreves også kursing.

Les også

SAS-piloter frykter at bonus vil bli brukt som pressmiddel i forhandlinger

Les også

Undersøkelse: Nedkjøling i Oslos arbeidsmarked

Les også

SSB: Lønnsgapet fortsetter å øke

Her kan du lese mer om

  1. Arbeidsliv
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. De bor flere uker på fire kvadrat bak rattet. Møt suppekokerne på norske veier

  2. Vil møta Nortura for å berga arbeidsplassar

  3. Victor (23) er tatt ut i streik: Utfører sikkerhetskontroller ubetalt

  4. Annonsørinnhold

  5. 30.000 geiter blir kasta, men her går salet av kjøt unna

  6. Nortura-tillitsvald fryktar at 450 jobbar er i fare i Rogaland