September bød på sterk passasjervekst for Norwegian

Norwegian passasjervekst i september ble hele ni prosent.

STYRER MOT VIDERE VEKST: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos.

Vidar Ruud
  • Sophie Lorch-Falch
  • Johann D. Sundberg
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Tirsdag morgen slapp Norwegian selskapets passasjertall for september. De viser en passasjervekst på 9,0 prosent til 2,43 millioner passasjerer, sammenlignet med september 2014.

Det utgjør en vekst på 205.411 passasjerer i perioden, fra 2,23 millioner passasjer.

Les også

Nordmenn flyr mindre

Norwegians fly var jevnt over langt fullere i september i år enn i september i fjor. Den såkalte load faktoren (fyllingsgraden) steg med hele 6,8 prosentpoeng til 88,2 prosent.

Dermed fortsetter Norwegian trenden vi har sett over flere måneder, med god passasjervekst og stadig fullere fly.

Norwegian økte også kapasiteten med tre prosent (målt i ASK-antall tilgjengelige setekilometer), men den økte altså mindre enn passasjerveksten siden flyene ble fylt opp bedre.

Smekkfulle langdistansefly

Selskapet skriver i en pressemelding at langdistanseflygingene fortsetter å påvirke tallene i positiv retning med en fyllingsgrad på 96 prosent i september.

– Vi ser også at stadig flere reisende benytter seg av vårt omfattende europeiske rutenett til å fly videre til USA og Thailand. Dette viser at samspillet mellom langdistanse og kortdistanse gir gode synergier. At vi nok en gang vinner nye internasjonale kundepriser viser at reisende over hele verden setter pris på Norwegians tilbud, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

I september fikk Norwegian levert tre nye kortdistansefly fra Boeing av typen 737-800, av en ordre på ti fly.

Selskapet fikk flyene opp i luften 99,8 prosent av de planlagte flygingene i september, hvorav 84,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Inngår sikringskontrakter

Inntjeningen per tilgjengelig passasjerkilometer havnet på 40 øre i september, hvilket er en økning fra 35 øre i september i fjor. Inntekten per inntektsgivende passasjerkilometer (yield) økte med fem prosent til 0,45 øre i september, mot fjoråret.

Det innebærer at selskapet hadde billettinntekter på totalt 1,73 milliarder kroner, basert på 3,84 milliarder inntektsgivende setekilometer.

Norwegian, som har spart milliarder på oljeprisgambling, inngår sikringskontrakter for drivstoff og valuta.

De anslår at tapene frem til og med september utgjør 364 millioner kroner, hvorav 133 millioner er urealiserte tap.

Knallsommer

Norwegian har lagt bak seg en knallsommer, med passasjerrekord i juli på 2,69 millioner, og tallene viste billettinntekter på 2,35 milliarder kroner.

I august var passasjerveksten på 2,56 millioner passasjer, sammenlignet med august i 2014.

Norwegian kan vise til en solid vekst tilknyttet selskapets langdistansesatsing det siste året.

Langdistanseflygingene vokser i popularitet, noe som gjenspeiles i gjennomsnittlig flydistanse, som økte med 2 prosent i september.

Les også

– Norwegian vil fortsatt bli presset på kostnader

Norwegian fortsetter også å ekspandere flåten sin på langdistanse. I begynnelsen av september varslet selskapet at de har inngått en intensjonsavtale om å kjøpe ytterligere to stykker av den større Dreamliner-varianten 787–9 for levering i 2017. Dermed vil Norwegians langdistanseflåte telle 19 fly i 2018.

Les også

Norwegian pekes ut som flyversting i Sverige

Les også

Luftfartstilsynet med kraftig kritikk mot Norwegians London-base

Les også

Kjempepågang av søkere til Norwegians baser i Karibien

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. 2,78 millioner fløy Norwegian i september

  2. 2.453.551 fløy med Norwegian i mars

  3. Norwegian vokser videre

  4. Norwegian fortsatte veksten i september, men med lavere margin

  5. Passasjerrekord for Norwegian