Rekordomsetning for Elkjøp - vokser mer enn bransjen

Mens elektronikkbransjen så vidt har vekst, tar Elkjøp en stadig større del av kaken.

VOKSER: I et konkurransepreget marked øker omsetningen til Elkjøp. Her ses flatskjermer på en vegg på Elkjøp i Oslo.

Vegard Wivestad Grøtt
Publisert:,

– Elektronikkbransjen domineres av to store aktører, henholdsvis Elkjøp og Expert. Lefdal er også en relativt stor aktør, men er eid av Elkjøp. I tillegg har vi «lille» Euronics, sier varehandelsekspert ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, til E24.

Bransjen selv vil ikke ut med markedsandelstall, men Gisholt anslår Elkjøp og Lefdal sin markedsandel til å være 40 prosent.

– Mettet marked

– Underholdnings- og elektronikkbransjen preges av store bransjeaktører og høy kjedekonsentrasjon. Bransjen vokser ikke totalt sett veldig mye. Det dreier seg om et mettet marked, og da vil det bryte ut priskrig. Det ser vi i flere bransjer, sier Gisholt.

Tall fra bransjen selv viser at bransjen som helhet omsatte for 30,27 milliarder kroner i 2014. Det er en økning på 1,9 prosent sammenlignet med kalenderåret 2013 hvor omsetningen var 29,79 milliarder kroner. Hvis man ikke inkluderer smartutstyr og hodetelefoner, som er med for første gang i omsetningstallene, er bransjen ned 1,4 prosent det siste året.

Bransjen tror på en utvikling i 2015 på linje med fjoråret.

Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Elektronikkbransjen

– Vi tror på en stabil utvikling i 2015 for bransjen som helhet, og at omsetningen ender omtrent på nivå med fjoråret, ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottermo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Elkjøp kan vise til en omsetningsvekst på syv prosent for regnskapsåret 2014/2015 som ble avsluttet ved utgangen av april (se faktaboks for flere detaljer). Regnskapet er imidlertid ikke formelt godkjent i Brønnøysundregistrene, men godkjent av revisor.

Tall for Expert er foreløpig ikke offentliggjort, men selskapet leverte i regnskapsåret 2013 en omsetning på 2,47 milliarder kroner. Det ga et resultat før skatt på minus 52,56 millioner kroner.

Ser likheter mellom elektronikk- og sportsbransjen

– Situasjonen i elektronikkbransjen ligner veldig på situasjonen i sportsbransjen hvor XXL og G-Max kjemper en hard kamp om kundene. Gresvig-konsernet, som inkluderer G-Sport og G-Max, har forsøkt å svare konkurrenten XXL. Det viser seg imidlertid at XXL tar kaken og G-Max fortsetter å slite.

Expert slo sitt svenske selskap konkurs i 2012 på grunn av dårlig lønnsomhet. Øyvind Tidemansen som har gjort suksess med både konkurrenten Elkjøp og XXL tidligere gikk for noen år tilbake inn på eiersiden i Expert-kjeden med håp om å snu selskapet.

Gisholt mener vinneren i bransjen utvilsomt er Elkjøp.

– Elkjøp har klart å slå tilbake mot Expert, eller «Nye Expert» som selskapet gjerne vil kalle seg. Det ser i øyeblikket vanskelig ut for Expert. Det store spørsmålet er om de nye aksjonærene har tålmodighet til å vente på bedre tider eller om de kaster kortene.

Kjedetilknytning mest vanlig

De fleste elektronikkbutikker i dag har en kjedetilknytning, men det finnes fortsatt rundt 50–60 frittstående handler, ifølge Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Med noen unntak er det som oftest ganske små kjeder, og enkelte selger elektronikk i kombinasjon med andre aktiviteter, for eksempel en elektriker som også selger har hvitevarer, sier Ottemo.

METTET MARKED: Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI mener elektronikkbransjen har en lav veksttakt foran seg.

John Thomas Aarø

Kundeservice avgjørende

Fokusområder for Elkjøps kommende regnskapsår vil blant annet være ytterligere utdanning av kjedens butikkansatte for å heve generell kundeservice enda mer, samt videreutvikling av konsernets nettbutikker, ifølge konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic.

Han får støtte av varehandelsekspert Odd Gisholt, som også mener dette er viktig for bransjen.

– Prisen ut i butikk er avhengig av innkjøpsbetingelser og kontakt med leverandører. Elkjøp er veldig sterke og har stor forhandlingsmakt på dette området. Hvis man ikke klarer å konkurrere på pris, må man konkurrere på service. Alle tre, henholdsvis Elkjøp, Lefdal og Expert, har forstått viktigheten av et dyktig fagpersonell. Det tar likevel tid å bygge opp, og her har nok et Elkjøp et forsprang.

– Når det kommer til butikkplassering, har også Elkjøp vært flinke og skaffet seg gode beliggenheter på de største kjøpesentrene.

Les også

Ny Tesla-oppgradering gir 0–100 på 3 sekunder

Les også

Europris-gründer gikk glipp av børsfesten: – Nordic Capital tok oss på sengen

Les også

Schibsted satser på ekspresslevering