Taxireformen

SV mener regjeringen bryter taxiløfter

SV ber om sterkere lut overfor taxinæringen enn det samferdselsministeren presenterte i februar. Høyre mener de varslede endringene vil gi et dyrere og dårligere tilbud.

EKSPLOSIV VEKST: Fra november 2020 til slutten av 2021 økte antall drosjeløyver med 60 prosent.
  • Hans M. Jordheim
Publisert: Publisert:

– Hvis ikke det stilles krav til tilknytning til en sentral, er det ikke aktuelt for oss å støtte et lovforslag, sier Mona Fagerås, samferdselspolitisk talsperson i SV.

Regjeringen annonserte i midten av februar at de ønsker å stille nye krav til taxinæringen.

I en pressemelding den gangen beskrev samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) krav om kompetanse for løyvehavere og at det fortsatt skal stilles krav om taksameter. Et lovforslag med nye krav skal bli sendt på høring «så fort som mulig».

Mona Fagerås lot seg ikke imponere av de beskrevne tiltakene. Hun hadde ønsket mer fra Ap ettersom de ifølge egen 100-dagersplan skulle «stanse frislippet i taxinæringen».

Mona Fagerås, samferdselspolitisk talsperson i SV.

Men regjeringen har ennå ikke varslet at de vil gjeninnføre begrensninger på antall taxiløyver eller igjen stille krav om tilknytning til en taxisentral.

Frislippet i etterkant av Solberg-regjeringens taxi-reform har ført til mange tusen nye taxiløyver og et marked med rom for rene app-selskaper.

– Vi er utålmodige, for å si det mildt. Nå har det ikke blitt lagt frem noe for Stortinget ennå, men i det sekundet det kommer vil vi kreve at det også er krav om tilknytning til en sentral. Vi vil ikke at selskaper som Uber, Bolt og Yango skal få grobunn i markedet, sier Fagerås.

Les på E24+

Store sprik i taxipriser fra Gardermoen: – Føler meg lurt!

Passer seg for ESA

Solberg-regjeringens taxireform ble innført i november 2020. Dagens regjeringspartnere Ap og Sp har begge vært klare på at endringene reformen har medført, har vært uønskede.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener tiltakene de snart sender på høring «vil bidra til å stanse frislippet som den forrige regjeringen la opp til».

Samtidig jobber regjeringen med endringer i et mer langsiktig perspektiv, for ryddejobben er langt ifra ferdig, forklarer han.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Nygård skriver i en e-post at regjeringen skal sikre at nytt regelverk er i samsvar med internasjonale forpliktelser.

Overvåkingsorganet ESA kom i 2017 med en uttalelse om at de norske antallsreguleringene og sentraltilknytningsplikten er i strid med retten til fri etablering etter EØS-avtalen. Til E24 uttalte ESA i fjor at de vil reagere dersom det blir en regelrett reversering av taxireformen.

– Vi vil derfor gjøre en grundig vurdering av handlingsrommet etter EØS-retten, før vi foreslår konkrete regelendringer på dette punktet, fordi ingen er tjent med at vi bruker tid på regelprosesser som ikke kan gjennomføres – eller som senere må reverseres på grunn av brudd på EØS-avtalen, skriver Nygård.

Les også

Rødt ber regjeringen fryse tildelingen av nye drosjeløyver

– Stoler ikke helt på at det stemmer

– Vi synes regjeringen litt for mange ganger har skyldt på EØS-regelverket nå, sier Mona Fagerås i SV.

– Sentraltilknytning har vært en viktig del av drosjenæringen i evinnelig tid. Så hvorfor det ikke skulle være mulig nå synes vi er litt merkelig. Vi stoler ikke helt på at det stemmer og ønsker i så fall å få det prøvd.

Fagerås viser til advokat Espen Bakken i Arntzen de Besche, som jobber med regulering av taxinæringen på oppdrag fra Norges Taxiforbund.

Advokat og partner Espen Bakken i Arntzen de Besche.

– Etter vår vurdering vil norske myndigheter ha et betydelig EØS-rettslig handlingsrom til å innføre både antallsbegrensninger og tilknytningsplikt til sentral for løyvehavere, skriver han i en e-post til E24.

Begge tiltak vil være restriksjoner på fri etableringsrett, men kan likevel tillates, ifølge Bakken.

– Fordi restriksjonene forfølger et legitimt formål, er egnet og ikke går lenger enn hva som er nødvendig. Utfordringen i sist runde i ESA var at norske myndigheter ikke hadde fremlagt dokumentasjon.

Les også

Konkurransetilsynet mener fjerning av taksameterkravet vil gi lavere taxipriser

– Håpløs reversering

Mens SV synes regjeringen ikke går langt nok, mener samferdselspolitisk talsperson Trond Helleland i Høyre at «taxikundene fortjener bedre enn regjeringens håpløse reversering».

Han sier at regjeringens krav om taksameter er som å tvinge en arbeidsplass til å ha stasjonær PC og gjøre det forbudt å bruke bærbar PC.

– Taksameteret er som taximarkedet - dyrt og utdatert.

Samferdselspolitisk talsperson Trond Helleland i Høyre.

Ifølge Helleland vil reformen som Solberg-regjeringen gjennomførte kunne møte markedets etterspørsel på en mye bedre måte enn i dag.

– Samferdselsministeren bruker også dårligere tilbud i distriktene som argument, men taxireformen omfattet bare de 33 største kommunene i Norge. I de 323 minste kommunene kan det fortsatt være enerett. Det vil si at tingenes tilstand er helt lik, både før og etter reformen, sier han.

Les også

4.600 nye taxiløyver på ett år

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxireformen
  2. Drosjenæringen
  3. Taxibransjen
  4. Sosialistisk Venstreparti (SV)
  5. Høyre
  6. Arbeiderpartiet (Ap)
  7. Jon-Ivar Nygård

Flere artikler

  1. Regjeringen vil stramme inn igjen på taxinæringen

  2. Rødt ber regjeringen fryse tildelingen av nye drosjeløyver

  3. Betalt innhold

    Uber-sjefen: Så mye tjener norske sjåfører

  4. Hadia Tajik trekker seg som nestleder i Arbeiderpartiet

  5. Partier krever mer fra Konkurransetilsynet: – Vil foreslå forbud mot prisdiskriminering