BankID-trøbbel: – Vi får ingen nye kunder

Torsdag var BankID delvis ute av drift. Det gjør at nettmegleren Nordnet ikke får noen nye kunder.

Daglig leder Anders Skar i Nordnet
Publisert:

Torsdag varslet BankID nok en gang om tekniske problemer. Problemene løste seg i 19-tiden på kvelden, etter ustabilitet gjennom dagen, ifølge statussidene.

Nedetiden for BankID merkes hos nettmegleren Nordnet, som tilbyr aksjehandel og fond på nett og mobil, der BankID er én av innloggingsmetodene.

Med BankID delvis ute av drift må eksisterende kunder logge seg inn via touch eller faceID i Nordnet-appen.

– Vi påvirkes. Dersom vi ikke hadde hatt alternativer utover BankID for å logge inn så hadde vi nok merket det vesentlig mer, sier daglig leder Anders Skar i Nordnet, og påpeker et større problem;

– I tillegg så bruker alle nye kunder BankID for å bli kunder, og når BankID er nede så får vi ingen nye kunder.

Les også

BankID-trøbbel: – Er også et samfunnsproblem

Helsetjeneste avstengt

Den private helsetjenesten Eyr, som tilbyr videokonsultasjoner med lege og psykolog via mobil , er helt avhengig av at BankID fungerer.

Når BankID er helt nede får pasienter hverken bestilt eller avholdt legetimer for seg selv og sine barn, opplyser Eyr til E24.

Torsdag har imidlertid BankID på mobil fungert, men ikke BankID via app eller brikke.

Markeds- og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, Eyr.

– Sikkerhet for våre pasienter er alfa omega, og brukerne logger seg inn med BankID. Vi håper tjenesten deres blir mer stabil fremover fordi vi er i en ny fase av pandemien, sier markeds- og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg i Eyr.

Hun legger til at helsetjenesten drifter som normalt og at Eyrs leger og psykologer bruker «BuyPass» som innloggingsmetode.

Leverandørbytte

BankID startet flyttingen til ny driftsleverandør 21. oktober i år. Selskapet varslet da at det ville kunne medføre noe nedetid.

BankID opplyser til E24 torsdag at feilene for app/brikke-brukere har oppstått daglig siden 29. november, mens det er høy trafikk.

Onsdag var det 3,1 millioner innlogginger tross de tekniske problemene, ifølge BankID.

– Fra problemene startet, ser vi at det er det cirka ti prosent færre innlogginger enn normalt hver dag – og noen flere enn før velger å bruke BankID på mobil, som har vært relativt stabil, når de ser gult lys på app/brikke, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID til E24.

Les også

DNB kastet ut flere kunder enn noen gang

Publisert:
Gå til e24.no