Avokado-salget har eksplodert: Kiloprisen doblet i løpet av fem år

Årsak: Etterspørselen øker voldsomt, men produksjonen henger ikke med.

POPULÆR FRUKT: Norske matbutikker selger totalt rundt 40 millioner avokado årlig.

POPULÆR FRUKT: Norske matbutikker selger totalt rundt 40 millioner avokado årlig.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

– Avokadosalget har eksplodert de siste årene, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi.

– I Oslo er avokado nå bestselgeren i frukt og grøntavdelingen vår, og har faktisk gått forbi agurk. Nasjonalt er den på pallen sammen med agurk og banan. Fredag er den absolutt største avokadodagen i uken, fortsetter hun.

Sitatet beskriver godt en økende norsk trend: Nordmenn er nemlig helt i europatoppen på avokadokonsum med et årlig gjennomsnittlig inntak på ni avokado per person.

Bak oss følger Tyskland og Nederland, hvor det til sammenligning konsumeres gjennomsnittlig to avokado per person per år.

Rundt 40 millioner avokado selges altså fra norske butikker hvert år.

Prisen på den grønne frukten har skutt i været de siste årene, fordi etterspørselen verden over har økt mer enn produksjonen.

Kiloprisen doblet

Ifølge Dagens Industri har prisen mer enn doblet seg i løpet av fem år.

– Etterspørselen på verdensmarkedet øker med nesten 30 prosent per år, mens dyrkingskapasiteten ikke øker med mer enn 15 prosent per år, sier sortimentssjef Peter Hägg ved Ica til den svenske avisen.

Det er spesielt konseptet med spisemodne avokadoer som har fått etterspørselen til å stige voldsomt, påpeker kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop. Salget av spisemodne avokadoer har hos Coop vokst med 50 prosent årlig siden 2013.

– Konseptet har slått gjennom i hele verden og spesielt i USA hvor de også bruker stadig mer guacamole, sier han.

– Dessuten åpner Kina for import av avokado, noe som gjør etterspørselen enda mer voldsom. Produksjonslandene klarer ikke følge med i plantingen av avokadotrær.

Kristiansen mener imidlertid påstanden om fordobling i pris må modereres noe:

– Ser vi på løse avokadoer i alle størrelser har prisen steget mellom 30 og 40 prosent over de siste fem årene, sier han.

– Men isolert sett vil det være perioder med fordobling i prisen. Dessuten bør det tas med at hvis du kun sammenligner kilopriser på avokado for fem år siden med kilopriser i dag, har det skjedd en fordobling fordi en veldig stor del av salget har blitt flyttet fra løse, harde avokadoer til spisemodne, som selvfølgelig er dyrere, men også et bedre produkt.

Jo større, jo dyrere

Kommunikasjonssjef Arvin i Kiwi opplyser at prisene på avokado svinger gjennom året og fra år til år etter hvor stor produksjonen er, og at det derfor er vanskelig å slå fast hvor stor prisøkningen faktisk har vært.

FORKLARER PRISØKNINGEN: Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Foto: Coop Norge

I fjor vinter var for eksempel prisøkningen stor, men det ser ikke ut til at prisene skal bli så høye i år.

Avokadoen som er modnet blir dessuten høyere i pris fordi det er en kostnad ved å modne.

–Det er også slik at prisen blir høyere jo større avokadoen er. Kilopris blir også høyere fordi de store avokadoene er mer ettertraktet, sier Arvin.

Hos Kiwi selger de tre typer avokado: én som er ekstra stor der modningen er startet i egne modningsanlegg, én som er normal størrelse som er ferdig modnet i eget modningsanlegg og selges i topakning, og én rimeligere variant som merkes First Price. Sistnevnte har ikke vært innom modneriet og trenger derfor et par dager på kjøkkenbenken før den spises.

Importerer fra Peru og Chile

SER ØKT ETTERSPØRSEL: Kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi opplever at avokadosalget har eksplodert.

Foto: Kiwi

45 prosent av avokadoene som Kiwi importerer kommer fra Peru, 33 prosent kommer fra Chile og 5 prosent kommer fra Spania. I 2016 har 16 prosent av avokadoene kommet fra Mexico, grunnet blant annet forsinket sesong i Chile, men normalt kommer bare én prosent derfra. Resten av importen er fordelt på Sør-Afrika, USA, Marokko og Kenya.

Salget av frukt og grønt øker dessuten mer enn det totale salget hos Kiwi, med en økning på 20 prosent i fjor og over 12 prosent så langt i år.

I tillegg rapporterer dagligvarekjedene om en økende etterspørsel etter vegan- og vegetarprodukter.

Forrige helg skrev E24 om Narvesen som har lansert veganpølser. Disse ble revet bort i løpet av få dager, og kioskkjeden utelukker ikke at pølsene kan bli en del av det faste sortimentet.

Les også

Priskrig på smågodt før Halloween

Les også

– Juiceprisene kan ikke gå noen annen vei enn opp

Les også

Rema 1000 tar økomat-jafs

Annonsørinnhold