Salget av allergimat har skutt i været

De siste årene har både tilbudet og salget av allergivarer i norske butikker skutt i været.

TAR AV: Nye trenddietter skaper større etterspørsel etter gluten- og laktosefrie dagligvarer.

Carole Feldman
Publisert:

- Vi ser at denne typen produkter ikke lenger bare kjøpes av folk med allergi, men er blitt livsstilsprodukter, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norges største dagligvarekjede, NorgesGruppen, til Aftenposten.

Også landets neste største dagligvarekonsern, Rema 1000, merker økt etterspørsel av varer som spesielt er rettet mot personer med cøliaki eller laktoseintoleranse. Det samme gjør Coop, som er tredje størst. Samlede tall fra ICA Norge, som har butikkene ICA, Rimi og Matkroken, viser at salget av produkter som er enten laktosefrie, laktosereduserte eller glutenfrie, økte med 17 prosent i fjor og med 22 prosent året før.

Meierikjempen Tine hadde en økning av produksjonen av laktosefrie eller -reduserte varer på 141 prosent fra 2012 til 2013. Flere produkter har økt salget med 30-40 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år.

Da Orkla Foods Norge lanserte glutenfri Grandiosa-pizza tidligere i år, ble det solgt 100.000 pizzaer på åtte uker, skriver avisen.

Les også:

Norske butikker vil ikke selge «deformert» frukt og grøntVil ha russisk helseforbud mot McDonalds burgereNå sliter Barbie med popularitetenStorkjøp og kutt ga resultathopp for OrklaHer selges Norges billigste reker