Avinor skal kutte 1,5 milliarder på tre år

Etter å ha rapportert et rekordår i 2014, skal Avinor-sjefen nå kvesse sparekniven. Det betyr stillingskutt i flyplasselskapet.

SKAL KUTTE: Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor skal nå kutte kostnader. Her er han avbildet under Avinor-konferansen i fjor.

Marius Lorentzen
Publisert:,

Avinor skal nå kutte utgiftene sine med 1,5 milliarder kroner frem til 2018. Årsaken er at veksten i flytrafikken har avtatt, og at selskapet ser for seg en periode med lavere inntjening.

Det var Aftenposten som først meldte om nyheten.

De ansatte i det statseide flyplasselskapet skal ha blitt informert om kuttene på et allmøte fredag formiddag, ifølge avisen.

Fra og med 2018 forventer Avinor-ledelsen at tiltakene som nå settes i gang skal spare selskapet for hele 600 millioner kroner hvert eneste år.

-Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen, i en pressemelding.

Ingen slipper unna

Avinor har nå funnet ut at det er en rekke områder de kan spare store millionbeløp hvert eneste år. Akkurat hvordan de skal kutte og hvor mange stillinger som skal bort har ikke selskapet klart ennå:

– Det er ikke konkretisert. Så langt har vi jobbet noen måneder med å se på hvor vi kan hente ut mest i kroner og effektivitet. Vi ser nå at dette kan gi oss rundt 600 millioner i lavere kostnader fremover i tid. Da er det umulig å si det uten at det vil ha bemanningsmessige konsekvenser, sier Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjon i Avinor, til E24.

På spørsmål om når vi får svar på hvor mange stillinger som må bort, vil ikke Thompson si noe mer enn at vi får svar «i løpet av året».

- Hvordan vil dette ramme geografisk?

– Avinor er til stede over hele landet og det skal vi fortsatt være, så vi ser ikke at dette skal ramme etter geografi. Vi er nok mer opptatt av å kutte kostnader på hovedkontoret i Oslo enn lufthavner rundt i landet. Men vi ser på begge deler.

– Vil dere legge ned noen flyplasser?

Det er ikke en del av planen og det er ikke opp til oss. Flyplasstrukturen er det politikerne som bestemmer. Vi skal gi råd, og det pågår en prosess som vurderer det, men det er egentlig ikke en del av denne prosessen, sier Thompson.

Avinor åpner nå for å sette ut flere tjenester til andre aktører, men åpner også for å ta tilbake tjenester som i dag drives av eksterne.

– Det er en del av vurderingen vi skal gjøre. I dag har vi 46 flyplasser som drives i nært samarbeid med private aktører, særlig på de store. Så vi kan ikke drive uten slike samarbeid. Spørsmålet er om det er andre tjenester vi kan sette ut, eller om det er ting vi kan gjøre mer effektivt selv.

Dansk erkerival

I analysearbeidet Avinor nå har gjort, har de sammenlignet seg med flere andre flyplasser, og selskapet opplyser at det særlig er Kastrup og Arlanda som man anser som sine hovedkonkurrenter.

Det å få ned kostnadene, som igjen kan føre til at man kan kutte avgiftene som ilegges flyselskapene, mener Avinor er et viktig mål i arbeidet man nå har satt i gang.

– Det å få interkontinental trafikk (langdistanse til USA og Asia, journ.anm.) er veldig viktig for oss resultatmessig. Hvis avgiftene er for høye velger flyselskapene å legge rutene til andre flyplasser, som Arlanda eller Kastrup, sier Thompson, og trekker også frem Schiphol og Helsinki.

Knallresultat i fjor

Avinor meldte tidligere denne måneden om et sterkt resultat fra 2014 på 1,4 milliarder kroner, opp fra 890 millioner året før. Driftsinntektene steg fra 10 til 10,7 milliarder. Avinor mener at utviklingen i trafikken gjør det nødvendig å effektivisere nå.

– Den trenden vi så ved utgangen av 2014 med lavere trafikkvekst er bekreftet nå, sier Egil Thompson, og viser til tallene for januartrafikken, som viste en nedgang.

– Selv om vi leverte godt i fjor må vi se fremover, sier han videre og legger til at de også føler seg forpliktet nå som flyselskapenes marginer er så tynne.

– Er dette noe dere har satt i gang på egen hånd, eller er det i dialog med samferdselsdepartementet som eier?

– Dette er vårt initiativ og det er en selvstendig beslutning. Likevel er vi hverken døve eller blinde, og vi ser at eieren er opptatt av at alle aktørene i samferdselssektoren opptrer så effektivt som mulig. Jeg tror både kunder og eier er enig i at dette er et viktig arbeid, sier Thompson.

Les også

Nedgang i flytrafikken i Norge

Les også

SAS øker forspranget på Norwegian

Les også

Nå er Gardermoen størst i Norden