Komplett tar i bruk Amazon-triks midt i julehandelen

Nettbutikkene kjemper om kundene før jul. Nå tas det i bruk gamle knep fra Amazons verktøykasse.

JULEHANDEL: Komplett pakker i disse dager tusenvis av julegaver, og håper at ettklikkskjøp vil bidra til å øke salg ytterligere.

Foto: Morten Rakke
Publisert:

Tidligere i år skrev vi at Amazons ettklikkskjøp-patent var i ferd med å bli foreldet, og at norske nettbutikker i mange år hadde vært misunnelige på gigantens klikk-fordel.

Nå tar en av Norges nettkjemper i bruk metoden - hvor du rett og slett kjøper ved å trykke på en knapp, én gang - istedenfor å legge i en «handlekurv», hvor du senere gjennom flere operasjoner gjennomfører kjøpet.

Knappen er koblet opp mot faktura eller kort lagt inn i forkant.

– Det var greit å få det i havn før jul, sier daglig leder i Komplett Norden Live Haukvik til E24.

- Årsaken til at vi begynte å jobbe med dette var at vi hadde en brukerkonferanse med unge kjøpere som spurte om hva som var greia med handlekurven, det synes de var gammeldags.

KNAPPEN: Nå kan Komplett-brukere hoppe over handlekurven og gjøre kjøpet ved hjelp av ett klikk.

Foto: Skjermdump: Komplett

Nå rulles altså muligheten for ettklikk-kjøp ut til norske nettshoppere, og Haukvik understreker at det er mulig å angre seg, om man bli for kjapp på avtrekkeren.

Komplett hevder selv å være først ut med ordningen av de store norske netthandelaktørene.

– Underlig

Komplett har jobbet med prosjektet i tolv måneder, og tror dette med tiden vil bli normen for alle norske nettbutikker.

– Det er alltid en utfordring å få kundene til å trykke på kjøpsknappen, sier Haukvik.

Hun synes det er rart at Amazon har fått et slikt patent til å begynne med.

– I utgangspunktet er det litt underlig at et selskap kan ta patent på en slik løsning, men sånn er nå engang de internasjonale patentreglene. Vi ruller nå ut løsningen for fullt i Norge. Kunder som gjennomfører direktekjøp vil få faktura i etterkant. Tidlig neste år blir det mulig å betale ved hjelp av forhåndslagrede kort, sier Haukvik.

KOMPLETTSJEF: Live Haukvik er daglig leder i Komplett Norden. Hun tror ettklikkskjøp vil bli normen i nordiske nettbutikker.

Foto: Komplett

Betalingsselskapet Klarna viste i høst til tall som sier at halvparten av alle nordmenn forlater nettbutikken med handlekurven full.

Det håper Komplett-sjefen Amazon-knepet kan bedre på.

– Målet er jo også at det skal konvertere bedre. Jeg tror det vil bety økt salg i millionklassen.

Les også

Snart kan norske netthandler ta i bruk Amazons gull-patent: – Vil bety økte inntekter i millionklassen

Kunstig intelligens

Ifølge NHH-professor og handelsekspert Tor W. Andreassen egner ettklikkskjøp seg godt for standardvarer og ting man har bestemt seg for å kjøpe på forhånd med liten risiko, men ikke store dyre varer.

Professoren mener for øvrig at dette er et ledd i en utvikling som ikke handler om kjøp hvor man trykker på knapper.

– Dette er mer en forberedelse og et trappetrinn til fremveksten av kunstig intelligens og talestyrt bestillingsdialog som erstatter tradisjonelle betalingsløsninger, sier Andreassen.

Han peker på at dette er veien Amazon og andre globale nettaktører beveger seg.

– Norske kjøpere har kanskje ikke kommet like langt i sin kjøpsutvikling som i USA, men jeg tror norske nettbutikker er nødt til å komme med løsninger med kunstig intelligens og talestyring, antageligvis sammen med Google eller Apple.

Andreassen er positiv til løsningen, men tror ikke det vil bety det største salgshoppet.

– Jeg tror det kan lede til en viss økning i salgsvolumet, men ikke noe veldig byks. Dette tiltaket alene redder ikke Komplett eller andre norske nettbutikker fra globale konkurrenter. Effekten vil nok primært være å skape et inntrykk av innovasjonsevne og at dette bidrar til økt merkevareverdi og noe mersalg.

Les også

Nyhetsbyråer krever at Facebook betaler for artikler

Les også

– Vi skal være like gode på nett som i butikk

Les også

Budweiser kan havne på Tesla-trailere

Her kan du lese mer om