Verdens største passasjerfly blir enda større

Nye Airbus «A380Plus» vil kunne ta 80 flere passasjerer og kutte drivstoffbruken med fire prosent. 

SKAL KUTTE DRIVSTOFF: Den forlengede vingetuppen på nye Airbus A380Plus ble vist fram under Paris Air Show ved Le Bourget-flyplassen utenfor Paris søndag.

Foto: Pascal Rossignol Reuters
Publisert:,

Flygiganten Airbus annonserte søndag at de nå vil oppgradere passasjerflyet A380, som per i dag er verdens største.

«Superjumboet» er verdens største jetdrevne passasjerfly, og ble satt i kommersiell drift allerede i 2007.

Nå kommer oppgraderingen, som skal gi flyselskapene 80 flere seter å rutte med, samt bidra til å kutte drivstoffkostnader markant, ifølge en utsendelse fra selskapet, skriver CNBC.

I et splitter nytt design skal seteplasseringene endres og vingespennet økes, noe som gir muligheter for å øke maksimalvekten – og dermed også antallet passasjerer ombord.

– A380Plus vil tilby en enda bedre økonomi, og gi en bedret operasjonell ytelse på samme tid, uttalte Airbus' kommersielle sjef John Leahy søndag under flykonferansen Paris Air Show.

Avkrefter rykter om å dumpe modellen

Den største oppkjøperen av Airbus A380-flyene er Emirates, som i dag har 50 A380-fly i sin flåte. British Airways benytter også flyet på flere av sine langdistanseflyvninger, og har i tillegg bestilt flere fly av samme modell, ifølge britiske Telegraph.

Et splitter nytt Airbus A380 fly koster nærmere 437 millioner dollar, eller 3,7 milliarder kroner etter dagens dollarkurs.

Men med de nye justeringene som skal gjennomføres kan flyet øke distansen med 300 nautiske mil, nærmere 556 kilometer, noe som selskapet nå håper skal lokke til seg flere bestillinger.

Det nye vingedesignet vil også kunne kutte drivstoffbruken med fire prosent.

Dermed avkrefter Airbus fjorårets rykter om at selskapet ville skrinlegge A380-modellen, ifølge Telegraph.

Les også

Korrupsjonsetterforskning av Airbus utvides

Ser færre ordre

Verdens største kommersielle fly har lenge slitt med å tjene inn nok for den franske flyprodusenten, ettersom flere aktører benytter seg av mindre fly som kan kjøre lengre distanser, ifølge CNBC.

Flyprodusenten Airbus meldte i forrige uke at flytrafikken vil vokse litt saktere de neste to årene enn det selskapet ventet for et år siden.

Både Airbus og konkurrenten Boeing ser færre ordre fra flyselskapene. Airbus sier at trafikkveksten trolig vil bli på 4,4 prosent årlig frem til 2036, sammenlignet med en forventning om en vekst på 4,5 prosent for ett år siden, ifølge nyhetsbyrået Dow Jones.

Les også

Korrupsjonsetterforskning av Airbus utvides

Les også

Boeing skal bygge hypersoniske fly

Les også

Norwegian satser på langdistanseruter til Italia

Her kan du lese mer om