Dagligvareeksperter tror ikke Iceland vil lykkes i Norge

Flere eksperter tror det blir vanskelig for dagligvarekjeden Iceland å lykkes på det norske markedet. Innkjøpsbetingelsene blir trolig den største utfordringen.

TIL NORGE: Dagligvarekjeden Iceland Foods planlegger å åpne butikker i Norge.

Foto: Iceland NTB scanpix
Publisert:

I forrige uke ble det klart at den britiske dagligvarekjeden Iceland planlegger å åpne flere butikker i Norge den nærmeste tiden.

Flere dagligvareeksperter Nettavisen har snakket med, tror likevel at det kan bli vanskelig for nykommeren, som i stor grad baserer seg på frossenmat, å lykkes på det norske markedet.

– Iceland har ingen sjans hvis de ikke får mange etableringer i Oslo. Det vil dessuten være vanskelig å få tak i gode drivere av butikkene deres. De beste er allerede hos Rema, Kiwi og Extra, sier Odd Gisholt, dagligvareekspert ved Handelshøyskolen BI til Nettavisen.

Les også

Ferske tall: Rema 1000 vokser igjen etter marerittåret

Dårlige innkjøpsbetingelser, sammenlignet med Rema, Coop og Norgesgruppens butikker, er en av hovedgrunnene til at få nye dagligvareaktører har lyktes i Norge de siste årene.

– Det er ikke noe annet å gjøre enn å ønske Iceland lykke til, men jeg tror de står overfor store utfordringer knyttet til forhold som innkjøpsbetingelser og tilgang til lokaler, sier seniorøkonom Jostein Skaar i Oslo Economics.

Tidligere Coop- og Nortura-topp Geir Olav Opheim er med i gruppen som skal få Iceland på beina i Norge. Han er klar over at kjeden vil møte enkelte utfordringer.

– Vi er avhengig av at det ikke er for store forskjeller i ting som innkjøpspriser. Det må jevnes ut. Dette er en problemstilling som bare må løses, sier Opheim til Nettavisen.

Les også

– Vi håper trenden har snudd

Les også

Milliardresultat for Norgesgruppen

Les også

Coop øker kundeutbyttet etter «rekordår»