Svensker gjør dobbelt kupp ved å selge elbiler til Norge

Svenskene håver inn på statlige fordeler og gjør deretter enda et kupp ved å etter kort tid selge de ladbare bilene til Norge, der prisen er høyere.

SELGER TIL NORGE: Svenske forhandlere selger brukte elbiler til Norge, som skriker etter elbiler.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Det skriver Dagens Nyheter, som har fått tak i tall fra svenske Transportstyrelsen (tilsvarer Statens vegvesen), som viser antall avregistrerte nye elbiler.

Ifølge avisen betyr avregistrering av nye biler nesten alltid at de selges i utlandet - og hovedsakelig til Norge.

De seneste årene har stadig flere ladbare hybrid- og elbiler kommet inn fra nabolandet. Totalt dreier det seg om 1.533 biler og 39 millioner svenske kroner, tilsvarende 36,7 millioner norske kroner, i statlig støtte i 2017 og 2018.

En svensk førstegangskjøper av elbil får nemlig et kontantbeløp på inntil 40.000 svenske kroner trukket fra kjøpsprisen.

I Norge derimot, får vi fordeler i form av blant annet momsfritak ved kjøp av både nye og – ulikt Sverige – brukte elbiler. Samtidig nyter norske elbileiere av flere fordeler mens man eier bilen, som mulighet for gratis offentlig parkering, fritak for bompenger, kjøring i kollektivfelter, og gratis lading på offentlige ladestasjoner.

– Norge har bruksfordeler Sverige ikke har. Her er det attraktivt å beholde elbilen, ikke bare kjøpe den, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening til E24.

– Bør lære av den norske modellen

UHELDIG: Petter Haugneland mener det som skjer er uheldig, men tror på normaliseringen når bilprodusentene får opp produksjonsnivåene.

Foto: Norsk Elbilforening

Norske forhandlerne skriker etter ladbare biler, og de betaler mer for dem enn i Sverige, skriver Dagens Nyheter.

Det utnytter svenskene.

Avisen viser til det svenske myndighetsorganet Trafikanalys, som i flere rapporter har advart mot utviklingen.

– Uansett hvor omfattende eksporten kommer til å bli fremover, er det problematisk at ladbare kjøretøy forlater landet, når det er ventet at bilene vil være en viktig del av konverteringen til en fossil-uavhengig bilflåte, skrev Trafikanalys i en rapport.

Norsk elbilforening skylder delvis på insentivene i Sverige, som Haugneland mener bare oppfordrer til kjøp av elbil - ikke nødvendigvis at den skal beholdes, eller kjøpes brukt.

– Sverige burde kanskje innføre fordeler som vi har i Norge. De bør lære av den norske modellen, fortsetter Haugneland.

Samtidig mener kommunikasjonslederen at bilprodusentene burde få opp produksjonsnivået for å utslette spekulasjonsmarkedet som har kommet til.

– Etterspørselen etter elbiler i Norge er veldig stor, og når bilprodusentenes produksjonsnivå ikke møter etterspørselen, kjøper nordmenn heller en pent brukt bil fra Sverige, sier kommunikasjonsleder Haugneland.

Presisering: E24 er gjort oppmerksomme på at svenske myndigheter fra 1. juli i år endret reglene slik at eieren av bilen må stå registrert som innehaver av bilen i 6 måneder for å motta miljøgevinstene det her er snakk om.

Her kan du lese mer om