Millioner tryllet bort for Cirkus Arnardo: – Vi stopper ikke ved første hinder

Tross dyktige akrobater og balansekunstnere i manesjen, sliter 70 år gamle Cirkus Arnardo med å balansere regnskapene.

BEDRE: Turnéleder Are Arnardo sier at de har truffet på trendene og hatt bedre sirkusvær i år enn i fjor, noe som har løftet besøkstallene.

Fridgeir Walderhaug/Cirkus Arnardo
Publisert:

Pengene renner ut av døren for 70 år gamle Cirkus Arnardo, som til sammen tapte over seks millioner kroner etter vanskelige år i 2017 og 2018.

Are Arnardo, som er turnéleder for det tradisjonsrike sirkuset, sier at de er nede i en dal, men at det har gått bedre i år enn de siste årene.

– Vi biter tennene sammen og står stormen ut, og så ser vi hvordan det ser ut neste år. Det er små marginer som teller i denne bransjen, og vi ser at det bikker over til store overskudd når det først går bra, slik som i 2015.

Selv om gjelden var 3,5 millioner kroner høyere enn de beregnede verdiene ved utgangen av fjoråret, så er de i full gang med å planlegge neste sesong etter årets siste forestilling 11. september.

– Tilbakemeldingene på årets sesong er at de fleste har vært kjempefornøyde. Det vi må prøve på er å ikke etterligne årets forestilling, men holde samme kvalitet. Det er viktig med nytt et uttrykk, slik at folk ikke føler de får det samme hvert år. Sånn sett konkurrer mye med oss selv, sier Arnardo.

Pensjonerte elefantene

Etter Arnardos elefant ble pensjonert i 2014, har de jobbet med å finne nye trekkplaster.

– Vi vet at elefanten var et trekkplaster, og når den er borte, så er det om å prøve å skape noe nytt som trekker like mye. Vi leter hele tiden etter ting som er visuelt og selger, det gjør vi.

Han sier at de i 2015 hadde et program som folk snakket om, og at det er det de må prøve å gjenskape. Det var dette bestefar og stifter av sirkuset, Arnold Arnardo, bygget sirkuset på, sier Are Arnardo.

– Kall det munnreklamen. Bestefar skapte PR og fikk folk til å snakke om ham når han var rundt omkring.

Les også

To kommuner setter foten ned for sirkuselefanter

Dårlig sirkusvær

I tillegg til å treffe trendene, så må de jobbe annerledes for å få besøkende, forteller Arnardo.

– Folk har en ny måte å snakke på. Reklamene våre før var at folk snakket med hverandre om at vi kom. Nå kan de stå ved siden hverandre og sende melding gjennom sosiale medier. Å treffe publikum i hav av informasjon er en utfordring vi, som mange andre, har.

Arnardo sier at når folk får med seg at de er til stede, så er det fullt hus, og viser til at de nylig solgte ut syv forestillinger på fem dager i Sandvika.

– Her har vi gjort ett eller annet riktig. Nå må vi jobbe videre med å finne ut hvilke kanaler som treffer.

Han sier at været har mye å si, og at publikumet forduftet i den varme sommeren som var i fjor.

– Det var kjempevarme i fjor og litt varmt i år. Hvis det er slik neste år, må vi finne andre steder der det ikke er så varm, og hvor stranden ikke lokker så mye. Godt vær er dårlig sirkusvær.

Les også

Komikerselskap dro inn 78 millioner i 2018

Ruller videre

Han sier at de i år hatt en god besøksøkning i forhold til i fjor, men at de ikke har tall å dele nå.

– Vi har klart å trykke riktig knapper, sier han.

Om de klarer å snu underskuddene til overskudd i år, kan han ikke svare på i dag.

– Vi har noen måneder til i år, men det spennende å se hva som skjer videre. Vi ar akkurat hatt iste da for sesongen, og så nå gjelder det å sy sammen forestillingen til neste år.

De siste årene har flere av sirkusene i Norge gjort sitt siste ekstranummer, blant annet tradisjonsrike Cirkus Merano, lukket manesjen i 2015.

– Arnardo kommer til å forsette å rulle, det kan skrive under på. Vi stopper ikke ved første hinder.