Veksten i apotekbransjen har dabbet av, men Komplett Apotek merker ikke utflatingen

Etter mange år med rask vekst, ser det ut til å stoppe opp for apotekbransjen. Den eneste store rene nettaktøren kan imidlertid melde om langt høyere vekst enn bransjen som helhet, og spår «rakettfart» i 2020. Den største rivalen Apotek 1 sier de matcher Kompletts vekst på nett.

Publisert:

Forrige uke kunne E24 melde at veksten i apotekbransjen, som lenge har vært svært god, nærmest har stoppet opp.

Apotekbransjen har lenge vært vekstvinnerne i norsk handelsbransje, men så langt i år har man sett en vekst på 1,5 prosent, ifølge Apotekforeningen. Det er lite sammenlignet med veksten på rundt 4,5 prosent året før. Siden 2010 har omsetningen i bransjen har steget med 56 prosent frem til i 2018.

Foreningen som representerer landets største apotekkjeder samler ikke inn tall for vekst i netthandelen, men Komplett Apotek, landets største rendyrkede apotek på nett deler ikke vekstbildet resten av bransjen preges av.

– Vi god vekst måned over måned, og tosifret vekst sammenlignet med fjoråret, sier en fornøyd administrerende direktør i Komplett Apotek, Stig Henning Pedersen.

Han vil ikke si nøyaktig hvordan de ligger an så langt i år, men veksten er fra lave nivåer ettersom apotekene startet opp i 2014, og hadde en omsetning på 130 millioner kroner i fjor.

Komplett mener selv at selskapet nå står for over halvparten av apoteksalget på nett.

Les også

Apotekene hadde rakettvekst – nå har bransjen stoppet opp

Rakettvekst

Apotek har stadig blitt en viktigere del av norsk handel, og har vært flinke til å stjele markedsandeler fra blant annet dagligvarehandelen gjennom blant annet å tilby stadig flere velvære- og hårprodukter.

Komplett Apotek-sjefen har jobbet 11 år i landets største apotekkjede Apotek 1, før han i 2014 hoppet over til Kompletts nettsatsing. Han mener det har vært et spørsmål om tid før veksten i den tradisjonelle delen av bransjen flatet ut.

– Det har jo vært vår spådom lenge det, at man når et tak hvor etableringen av de minste fysiske apotekene vil måtte vike for netthandelen, sier Pedersen.

Da snakker han ikke bare om sin egen netthandel, men nettbutikker som Blivakker.no som har slått seg opp på mange av de varene apotekene har best marginer på.

Leder for Virke Handel, Harald Andersen, sa det i forrige uke på denne måten om utviklingen for apotekene:

– De har i mange år stjålet varekategorier fra blant annet dagligvaren, men de siste årene har kjeder som Normal og tøffe konkurrenter på nett gjort at apotekene har fått smake sin egen medisin, sier Andersen.

Kompletts apoteksatsing har likevel tatt lengre tid å få fart på enn man først så for seg, og regner med å måtte investere i topplinjevekst i mange år før det blir lønnsomt med medisiner på internett.

– Vi skulle gjerne sett at dette segmentet vokste raskere, hovedutfordringen for oss er å sørge for at folk vet at det går an å kjøpe medisiner på nett, sier Pedersen.

Komplett anslår at rundt halvparten av befolkningen ikke vet at man kan kjøpe reseptbelagte medisiner på nett. Komplett tror nettmarkedet for medisiner er på rundt 3–400 millioner kroner i året.

– Dere har holdt på i mange år, når kommer rakettveksten dere har sett etter?

– I 2020 tror jeg vi kan snakke om rakettvekst.

Pedersen sier de har størst vekst innen reseptbelagte medisiner, som er den kategorien som har lavest vekst (+0,65 prosent) i den tradisjonelle bransjen.

Apotek 1: – Vokser like mye på nett

Selv om Apotekforeningen mener det er bekymring for lønnsomheten i bransjen, gjelder ikke det markedslederen, Apotek 1.

– Vi er på ingen måte bekymret, og er fornøyd med 2019, selv om vi kunne tenkt oss enda bedre tall har vi en god økning med over 500.000 flere kunder hittil i år, sier sjefen for Apotek 1, Øyvind Winther, som ikke ønsker å si nøyaktig hvordan veksten har vært i år.

Han mener den lave bransjeveksten er nærmere en normalisering enn noe stort fall for næringen, og sier det er naturlig at også apotekene kjenner på de tøffe tidene handelsbransjen nå går gjennom.

– Komplett Apotek sier de ser tosifret vekst så langt i år, hvor høyt står netthandel på deres agenda?

– Vi har også tosifret vekst på nett, og som den største apotekkjeden i Norge, har vi som mål også å være best på nett. Det er samtidig viktig å huske på at netthandelen kun står for rundt ett prosent av den totale apotekomsetningen.

Winther bemerker som tidligere nevnt at Komplett vokser fra små nivåer, og at butikkene fremdeles er viktigere enn netthandelen.

– Vi kommer til å passere rundt 400 apotek rundt nyttår, så det er naturlig nok hovedfokuset vårt.

Han sier Apotek 1 vil fortsette å investere i fysiske apotekene også i årene fremover.

– Noen år har man sterk vekst, men det varierer fra år til år, slik har det alltid vært, sier Winther.

Apotek 1 er landets største kjede med en omsetning for hele konsernet på over 12 milliarder kroner i fjor. Sjef Øyvind Winther sier de fysiske butikkene vil være det viktigste i tiden fremover, og at fagkompetansen farmasøytene deres tilbyr er konkurransefortrinnet rivalene i andre deler av handelen ikke kan tilby.

Gorm Kallestad / NTB scanpix

Må overbevise de eldre

En av utfordringene for Komplett Apotek er å kapre de eldre kundene som hele livet har forholdt seg til de fysiske utsalgsstedene.

– I likhet med dagligvarer på nett, må også vi jobbe hardt for å endre folks vaner. Vår eldste kunde er 93 år, men det er klart at gjennomsnittskundene er yngre hos oss enn hos våre konkurrenter, sier toppsjef Pedersen.

– Hvis det er færre eldre på nett, hvordan klarer dere å nå eldre gjennom digital markedsføring?

– Det er det store spørsmålet, men Facebook er en god kanal for å nå de som er litt eldre.

Han mener det både er hake og en fordel at Komplett Apotek er så små sammenlignet med de etablerte aktørene i bransjen. På den positive siden mener Pedersen at de store apotekene er så gigantiske at de ikke merker markedsandelen de tar, men samtidig gjør dette at det tar lengre tid før de store kjedene satser hardt på nett.

– Det hadde vært bra for oss om de store kjedene ble litt mer aggressive på nett, slik at nettmarkedet samlet hadde blitt større.

Her kan du lese mer om