Ny milliardsprekk på Oslo Lufthavn

Utvidelsene skulle koste 12,5 milliarder. Nå er prislappen 14 milliarder.

Slik blir nye Pir Nord på Gardermoen, ferdig i 2017.

  • Johann D. Sundberg
Publisert:,


Utbyggingen av Oslo Lufthavn Gardermoen har blitt langt dyrere enn opprinnelig planlagt.

Da planene for utvidelsen som skal øke kapasiteten fra 24 millioner passasjerer i året til 28 millioner fra 2017, var prislappen anslått til 12,5 milliarder.

Etter flere budsjettsprekker kom prislappen i fjor sommer opp i 13,5 milliarder.

Dagens Næringsliv skriver lørdag at flyplass-sjef Nic. Nilsen i dag har beregninger som tyder på at prislappen vil havne på 14 milliarder kroner.

- Nå har vi signert alle byggekontraktene. Da er jeg så sikker som jeg kan bli, sier han på Dagens Næringslivs spørsmål om 14 milliarder er nok.

Han kan imidlertid glede seg over at regjeringens endring i tax-free ordningen er ventet å gi 100 millioner kroner i ekstrainntekter ved at reisende kjøper vin og sprit for den ubenyttede sigarett-kvoten.

Trang flyplass

Den utbygde flyplassen skal være klar for åpning torsdag 27. april 2017. Pressekontakt Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn har tidligere innrømmet overfor E24 at det til tider vil være trangt på flyplassen frem til da.

Terminalen utvides med 117.000 kvadratmeter og det bygges blant annet en ny pir. Flyplassen får 21 nye oppstillingsplasser for fly og et nytt bagasjeanlegg.

Andresen sier at flyplassen nå arbeider sammen med flyselskapene for å håndtere situasjonen så godt som mulig.

- I tillegg er det viktig å kommunisere med de reisende om oppmøtetider og slike ting, sier han.

Les også:

Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmenHer kan det bli trangt i tre år tilVeidekke sikret flyplasskontrakterDette kan bli de nye togsettene til Flytoget

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Da kan man spørre seg hva som er vitsen med monopolet

  2. Kaller inn entreprenører om gigantutbygging

  3. Her kan det bli trangt i tre år til

  4. Annonsørinnhold

  5. Avinor krever 30 millioner for luftrom som har vært gratis

  6. Oslo lufthavn tjener mest på taxfreesalg