Dyrket.no jakter milliardmarked med varer som drukner hos de store grossistene

Ikke mange selskaper klarer å tjene penger på mat, men gründerne bak nisjesatsingen Dyrket.no er rimelige sikre på at selskapet tjener penger allerede neste år.

GRÜNDER: Jørgen Harsem har troen på nettmat til tross for konkurser og røde tall. Gründeren har valgt en annen modell enn konkurrentene, og går for et mindre marked – lokal- og nisjemat.

Foto: Andreas Finn Hansen
Publisert:

– Nå har vi klart å komme oss over den største kneiken, og ting går etter planen, sier gründer og daglig leder i Dyrket.no, Jørgen Harsem.

Den vesle dagligvareaktøren på nett selger utelukkende varer direkte fra produsenten, og kaller seg selv et nettbasert «bondens marked»

– Vi har laget en plattform for de produsentene som er for små for de store grossistene, sier Harsem som forklarer at de mindre produsentene fort drukner eller blir usynlige i kampen om hylleplass i dagligvarekjedene

Han snakker om Coop, Norgesgruppen og Rema 1000, konsernene som styrer norsk dagligvare, der kjøp i store volumer trumfer små nisjeprodukter fra norske bønder og slaktere.

Kneiken Harsem snakker om, er en ny nettbutikk, samt en plattform for leverandører, som selskapet lanserte i august 2018.

Dyrket.no har i skrivende stund rundt 200 produsenter som selger varer gjennom netthandelen, fra melk og brød, til sterk saus og kaffe.

Les også

Ny rapport: Kolonial.no må omsette for to milliarder for å tjene penger

Har funnet den magiske grensen

Harsem startet opp Dyrket.no i 2016, og har snart brukt tre år på å finne en modell som fungerer, og som gjør at selskapet ikke taper penger.

– Vi har bygget en plattform for å kunne skalere med små produsenter. Nisjemarkedet for matvarer er tross alt på 11 milliarder kroner, sier gründeren.

Ifølge Matmerk står lokal mat og drikke i dagligvaren alene for rundt fem milliarder kroner, og regjeringen har som mål å doble det frem mot 2025.

Til sammenligning er det tradisjonelle dagligvaremarkedet på 176 milliarder kroner, ifølge Nielsen.

Selskapet hadde inntekter på 9,4 millioner kroner i fjor, som er mer enn en dobling fra året før hvor selskapet solgte varer for 4,0 millioner kroner.

Men også underskuddet øker fra 4,4 millioner i 2017 til 6,6 millioner i fjor.

Harsem regner med at en månedlig omsetning på 3,5 millioner kroner er nok til at selskapet går i null, og at det målet nås i løpet av året eller neste år.

– Jeg har erfaring som finansdirektør i flere selskaper, og har hatt lyst å drive lønnsomt så tidlig som mulig. Vi har en helt annen rolle enn de andre selskapene som har prøvd seg.

Tidligere i år anslo konsulenthuset Qvartz at en ren netthandelaktør innen dagligvare må nå en omsetning på rett over to milliarder kroner for å gå i null.

– Du blir ikke redd av å se alle selskapene som har gitt opp mat på nett?

– Jeg hadde blitt redd hvis vi hadde hatt samme forretningsmodell som de andre, men det har vi heldigvis ikke.

Går etter bedriftsmarkedet

Selv om Dyrket.no har i overkant av 5.600 privatkunder, er det de nær 400 bedriftskundene som drar lasset med 70 prosent av omsetningen.

– Slik det ser ut nå kommer vi til å doble omsetningen i år, men det kommer an på hvor bra julehandelen blir, sier Harsem.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover

Dyrket.no har mat i de fleste kategorier, men med utvalg på 800 forskjellige varer, er de langt mindre enn konkurrenten Kolonial.no eller Meny.no.

– Har dere kunder som kjøper mat kun fra dere?

– Vi har flere som bare kjøper fra oss, og så har vi de som blant annet bruker Kolonial.no som et supplement til varer de ikke får hos oss, sier Harsem og legger til:

– Vi har ikke bleier for eksempel.

Godt over to tredjedeler av varene Dyrket.no selger er fra norske produsenter.

Må hente mer penger

Til nå har Dyrket.no gjort emisjoner på til sammen 18 millioner kroner, og største aksjonær er det familieeide investeringsselskapet Atlantis Vest med Fritz Rieber i spissen, med 33,6 prosent av aksjene.

Målet er å hente noe mer penger i 2019, men ikke altfor mye, forklarer Harsem som eier 27,3 prosent av aksjene og ønsker ikke og vannes for mye ut.

– Hvor mye penger vi henter avhenger av hvor fort vi ønsker å vokse, men det er ikke snakk om de store summene.

Netthandelselskapet er lokalisert i Oslo, sier de ser på seg selv mer som et teknologiselskap enn en dagligvareaktør, i likhet med konkurrentene.

– Vi har bygget en plattform som gjør at salg og bestillinger går helt automatisk, slik at vi kan fokusere på oppfølging av produsentene. Det er fortsatt mye excel og ark i distribusjons-bransjen, og mange småprodusenter har tidligere jobber seg i hjel med ting som nå går av selv på vår plattform.

Les også

Coop Mega venter millionvekst i salget av økologiske varer

Les også

MyMuse får milliardær på laget

Les også

Flere vil selge butikklokaler: – Kjøpesenterdelen virker å være spesielt utsatt, sier professor

Her kan du lese mer om