Ikea vil investere 13 milliarder kroner i Kina

Den svenske møbelgiganten satser på nye varehus og digitalisering.

Foto: Str AP
Publisert:

Møbelgiganten Ikea planlegger å investere 10 milliarder yuan, tilsvarende 12,7 milliarder kroner, i Kina i løpet av det kommende året, ifølge Bloomberg.

Planen er å satse på digitalisering, og å åpne fire nye butikker i landet før august 2020.

– Vi har stor tro på det kinesiske markedet. Det er et av de mest dynamiske markedene med størst potensial, sier selskapets sjef i Kina, Anna Pawlak-Kuliga, på en pressekonferanse fredag, ifølge nyhetsbyrået.

Investeringen kommer til tross for at Ikeas salgsinntekter i Kina har falt i tre år på rad.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg-kommentar: «Vinneren» av handelskrigen ligner fryktelig mye på Kina

Samtidig er den neste runden i handelskrigen med USA ventet å ramme den økonomiske veksten i landet ytterligere, i takt med at den kinesiske valutaen svekker seg i verdi.

Men Ikea mener at de kinesiske forbrukerne vil ønske seg dyrere varer fremover, inkludert møbler, skriver Bloomberg.

Under pressekonferansen sa Kuliga at Ikea vil tilpasse seg det kinesiske markedet, blant annet ved å lansere nettbutikk på kinesiske e-handelsplattformer.

De vil i tillegg lansere et testprosjekt på Wechat, der kundene kan bestille Ikeas kjente kjøttboller via meldingsappen.

Møbelgiganten skal også kjøre i gang konseptet med mini-butikker i Shanghai neste år. Butikkene er ment for urbane kunder, som ikke vil reise ut av byen for å besøke de større Ikea-varehusene.

Fra før har Ikea 27 varehus og to «opplevelsessentre» i Kina, ifølge nyhetsbyrået Direkt.

Her kan du lese mer om