Bilpleier på nett med kraftige voksesmerter – gikk i millionunderskudd

Bilpleiekongen økte omsetningen med 40 prosent, men tapte nesten tre millioner kroner. 

STORE: Bilpleiekongen er Norges største nettbutikk innen bilpleie og har hovedkontor i Sandefjord.

Foto: Frank Oknes
Publisert:,

Norske Bilpleiekongen AS økte omsetningen med 40 prosent i fjor – fra 40 millioner kroner i 2017 til 56 millioner kroner i 2018. Det viser årsregnskapet til selskapet.

Resultatet før skatt snudde derimot fra pluss til minus og endte ned 2,9 millioner kroner.

– 2018 var et utfordrende år for Bilpleiekongen med mye endringer. Selskapet lanserte i Sverige og har investert tungt i nytt lager og vi har insourcet utvikling av lager- og logistikksystemer, sier daglig leder og markedssjef Joakim Bjugn til E24.

Salget hos söta bror utgjør 10 prosent av den totale omsetningen i selskapet.

– I tillegg har vi profesjonalisert innkjøpsfunksjonen og høsten 2018 fikk vi på plass en økonomisjef som har fått mer kontroll på innkjøp og kostnader, legger Bjugn til.

Tror på overskudd i 2019

Bjugn kan fortelle at Bilpleiekongen i dag er Nordens største bilpleieforhandler på nett.

– Det er ingen i nærheten av oss i omsetning eller størrelse, sier Bjugn, og forteller at Autodude.no, som Handshake Norway står bak, er deres nærmeste konkurrent i Norge og Sverige.

Joakim Bjugn, daglig leder i Bilpleiekongen

Foto: Bilpleiekongen

Hovedfokuset for 2019 blir å få snudd underskudd til overskudd, ifølge Bjugn.

– Prognosene så langt viser at vi har snudd. Nå håper vi på en litt mer nøktern vekstrate med 10 prosent økning i omsetning, først og fremst gjennom økt salg i Norge.

Så langt i 2019 har selskapet fått på plass ny daglig ledelse og Morten Nordvold, kjent som en av gründerne bak treningskjeden Evo, har kommet inn på eiersiden. Bjugn vil ikke kommentere hvor mye kapital som ble hentet inn ved sist emisjon, men at kapitalen som er inne nå, er tilstrekkelig for videre vekst.

LES OGSÅ: Sportsutstyr på nett tar av: Fjellsport økte omsetningen med 20 prosent

Ser til resten av Norden

I dag opererer Bilpleiekongen med et lager på Borgeskogen i Stokke i Vestfold.

– Lager i Sverige ligger ikke tankene nå, men satsingen der vil være viktig for Bilpleiekongen fremover, sier Bjugn.

Han forteller at de også ser muligheter utenfor norske og svenske grenser.

– Når vi har knekt koden i Sverige, tar vi sikte på å gå enda litt bredere og besøke Danmark og Finland.

Bjugn tror at Bilpleiekongen som nettbutikk på sikt vil ha en konkurransefordel sammenlignet med fysiske butikker, gjennom kjapp leveringstid og god kundeservice.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble Sandefjord Norges netthandelsby

Ikke bekymret for bilreduksjon

I Granavolden-erklæringen kom Høyre, Frp, Venstre og KrF til enighet om et mål om nullvekst for biltrafikk i byene.

Bilpleiekongen er ikke bekymret for at biltrafikken i Norge vil falle og dermed ramme vekstplanene til selskapet.

– Bilparken er så stor som den er. Vi tror at de som har bil, fortsatt vil være interessert i å vedlikeholde bilen sin.

Her kan du lese mer om