Ryanair reduserer kapasiteten med 80 prosent

Ryanair kan ikke utelukke at de må sette alle sine 450 fly på bakken i møte med internasjonale reiserestriksjoner, og varsler store kapasitetskutt.

Ralph Orlowski / X00960
  • Ine Brunborg
Publisert:,

Ryanair forventer å måtte redusere setekapasiteten sin med opptil 80 prosent i april og mai. Selskapet kan heller ikke utelukke at de må sette hele flåten på bakken.

Det varsler flyselskapet i en børsmelding mandag formiddag.

Her trekker Ryanair frem reiserestriksjoner fra en rekke land, som har hatt en «betydelig og negativ» innvirkning på ruteplanen deres.

I de landene der det ikke er innført restriksjoner, kan regler om å holde seg på avstand fra andre gjøre flyreiser «upraktisk, om ikke umulig,» skriver selskapet.

På grunn av disse restriksjonene, forventer Ryanair at de må sette brorparten av flyene sine i Europa på bakken i løpet av de neste syv til ti dagene.

Ryanair har en flåte på totalt 450 fly, ifølge selskapets nettsider.

Innfører ansettelsesstopp

Selskapet tar nå «umiddelbare grep for å redusere driftsutgiftene og forbedre kontantstrømmen», ifølge meldingen.

I tillegg til å sette fly på bakken, vil det også inkludere å innføre ansettelsesstopp, og å sette i gang muligheter for permittering.

Tiltakene vil også omfatte å stanse arbeidskontrakter midlertidig, i tillegg til betydelige kutt i arbeidstimer og lønninger, skriver selskapet.

Ryanair vil også stanse tilbakekjøp av aksjer, og kutte ned på unødvendige utgifter.

– Vil overleve

– Hos Ryanair Group Airlines gjør vi alt vi kan for å møte utfordringene ved covid-19-utbruddet, som den siste uken har ført til ekstraordinære og enestående reisebegrensninger som pålegges av nasjonale myndigheter, i mange tilfeller med minimale eller null varsel, uttaler Ryanair-sjef Michael O’Leary i meldingen.

– Ryanair tar alle nødvendige tiltak for å kutte driftsutgiftene og forbedre kontantstrømmen hos hvert av våre flyselskaper. Ryanair er et robust flyselskap, med en sterk balanse og betydelig kontantlikviditet, og vi kan, og vil, med passende tiltak i rett tid, overleve gjennom en forlenget periode med redusert eller til og med null ruteplan, slik av vi er forberedt på å vende tilbake til normalen, noe som vil komme før eller siden mens EU tar enestående tiltak for å begrense spredningen av covid-19, fortsetter han.

Venter kriseplan

Flyanalytiker ved Winair, Hans Jørgen Elnæs, beskriver en eskalerende krise innen reiselivsbransjen etter dagens melding fra Ryanair.

– Ryanair følger de fleste andre flyselskapene i Europa, som allerede har informert om kutt i størrelse 50-90 prosent av selskapenes flykapasitet. Utviklingen av Covid-19 situasjonen som medfører stengte grenser, flyplasser og tilnærmet null etterspørsel, men unntak at personer som vil hjem, kommenterer Elnæs, og legger til:

– Krisen innen luftfart og reiseliv eskalerer raskt og det er behov for myndighetene å komme på banen med tydelig informasjon om at tiltakspakker vil bli tilrettelagt for luftfarten. Jeg tror det kan ligge an til at EU kommer med en eller annen midlertidig kriseplan for å gi mulighet til direkte statsstøtte for flyselskap slik at denne industrisektoren ikke smelter ned fullstendig. Det kan stimulere markedet til ikke å kjøre aksjekursene til flyselskapene i bunn.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Ryanair
  3. Flyselskaper
  4. Michael O’Leary

Flere artikler

  1. Ryanair tar corona-grep: Kutter 25 prosent av avgangene

  2. Flybransjen på vei inn i corona-uvær: – Kan bli største krise i moderne tid

  3. Norwegian permitterer over 7.300 ansatte

  4. Annonsørinnhold

  5. Kabinforening om krisetiltak i Norwegian: – Vi har en del urolige medlemmer nå

  6. Virusfrykten senker Norwegian: – Markedet overreagerer