Klesimperiet Varner i retten: Krangler om tidsrammen for «Festung Skandinavia»

Arbeidet med en ny netthandelsplattform for klesgiganten Varner strandet i 2019. Mens Varner mente de skulle ha en leveranse, mener teknologiselskapet Pioner at den kontinuerlige utviklingen stod ved lag.

Varners advokat Eirik W. Raanes (t.h.) ankommer Oslo tingrett sammen med finansdirektør Øyvind Bustnes (t.v.) og markedsdirektør Knut Vidar Nilsen (i bakgrunnen).
  • David Bach
Publisert:

«Tar gjerne en kjapp prat om det på FaceTime hvis du vil [smileemoji]»

«(Unnskyldning for å prate med deg – har savnet deg!)»

De to tekstmeldingene ble sendt fra Frode Eilertsen, på den tiden på ferie i Karibien, til markedsdirektør Knut Vidar Nilsen i Varner, sommeren 2019.

Torsdag ble meldingene presentert i Oslo tingrett av Eilertsens advokater som illustrasjon på hvor nær tonen var mellom partene den sommeren, og hvor innforstått alle skal ha vært med situasjonen i utviklingen av en ny netthandelsplattform for Varner.

I meldingene gjør Eilertsen det klart at utviklingen av løsningen for en av Varners kleskjeder, Urban, ligger to uker etter skjema på grunn av manglende desktop-løsning, og samtidig at Dressmanns løsning er i rute.

I dag har partene ingen personlig kontakt, fortalte Eilertsen E24 tidligere denne uken.

Pioner var «utviklingsmuskelen»

Stridens kjerne er hvorvidt Varner hadde mulighet til å avslutte samarbeidet i november 2019. Varner mener det hadde tatt for lang tid å få en plattform ut til kundene, mens Pioner har argumentert for at arbeidet hadde et «overambisiøst tidsestimat» og skulle være en kontinuerlig utvikling over flere år.

Varner har så langt ikke ønsket å kommentere tvisten, men vist til rettens behandling av saken.

Fredag var det advokat Eirik W. Raanes’ tur til å innlede med klesgigantens argumenter for at avtalen mellom Pioner og Varner kunne avsluttes.

– Budskapet er at denne nye plattformen er det Pioner, og bare de, som skal lage. Det er de som er «utviklingsmuskelen», sa Raanes.

Han viste til en presentasjon Eilertsen hadde hatt for Varner tidlig i løpet, hvor det var klart at en ny netthandelsløsning skulle være klar allerede innen 9 måneder, for deretter å bli kontinuerlig utviklet.

Samtidig hadde Eilertsen sagt at den eksisterende løsningen ikke var egnet til å møte fremtidens konkurranse, og Varner mente derfor at det hastet.

– Men dette var en sideveis forskyvning. Innovasjon og videreutvikling skulle skje fra år to. Og det er jo viktig å ha i bakhodet, for Varner var det i seg selv en risikabel ting å gå inn på. En sideveis forskyvning betyr at man står i ro i ett år når det gjelder funksjonalitet og hvor bra netthandelsløsningen er.

Årslønn på 4,8 mill.

Det ble også argumentert for at Pioner, som en ekstern «utviklingsmuskel», hadde det fulle ansvaret for utviklingen av den kommende netthandelsløsningen.

– Det var den tekniske ledelsen i Pioner som instruerte disse folkene, ikke Varner. Det var utvilsomt Pioners leveranse. Og denne praktiske og høyst fleksible tilnærmingen blir nå brukt til å viske ut ansvarsforholdene mellom partene, sa Varners advokat i retten.

Han poengterte at Frode Eilertsen gikk inn i konsernledelsen i Varner, med en årslønn på det Raanes har forstått var rundt 4,8 millioner kroner.

– Han får ansvar for dette området, for å følge opp leveransen fra Pioner, og får en dyp innsikt i Varners behov og prioriteringer ved å være en del av konsernledelsen.

– Eilertsen må eller burde forstått at han gikk inn i en krevende posisjon. Han påtok seg ansvaret for produktteknologi for en omsetning på størrelsesorden 10-11 milliarder kroner. Og samtidig største aksjonær med alle a-aksjer i Pioner, som skulle levere den helt sentrale innsatsfaktoren, hvor han også var daglig leder.

– Det må eller bør ha stått krystallklart for Eilertsen at kravene til nøyaktighet, aktsomhet og så videre, strammet seg kraftig til når han gikk inn i den rollen, sa Raanes.

Milliontvist

I tingretten må partene komme til bunns i hva som egentlig skjedde mellom Pioner AS og Varner AS i løpet av noen hektiske måneder for to år siden. Pioner, med Frode Eilertsen i spissen, var startet opp i samarbeid med klesimperiet Varner, med formålet å bygge en markedsplass på nett for Varners merkevarer.

I november 2019 avsluttet Varner samarbeidet, ifølge Eilertsen overraskende og plutselig, og sluttet å betale for prosjektet.

Pioner ønsker fortsatt å gjøre ferdig prosjektet og få dertil betalt, oppad begrenset til 105 millioner kroner.

Varner vil på sin side ha kildekoden til prosjektet, og at Pioner skal betale de 99 millionene det vil koste å gjøre den ferdig, i tillegg til 22 millioner i erstatning og 30 millioner for «tapsbegrensende tiltak».

Les også

Skulle erobre verden med netthandelsløsning – nå møter han gigantkonsern i retten

– Forretningsmodellen gikk av moten

Pioners advokat Stephan Jervell sa i sitt innledningsforedrag torsdag at dette var en ordinær kontraktstvist, før han gikk gjennom bakgrunnen for tvisten.

Et viktig poeng for Pioner er at Varner ikke var rustet til å ta opp noen digital kamp på tidspunktet, og at det var derfor Eilertsen ble hentet til selskapet.

– Konteksten er at Varners tidligere veldig vellykkede forretningsmodell gikk av moten og fungerte ikke lenger. Det skjedde fort, sa Jervell.

– Varner forstår, og omverdenen forstår, at Varner ikke behersker den nye digitale verden, og man har ikke digital kompetanse i Varner. Det Varner gjør er å skaffe seg en partner, en partner Varner er med å etablere og er deleier i, og hvor Marius Varner sitter i styret. De inngår det de kaller «long term partnership», sa Jervell, og hamret inn poenget at samarbeidet mellom Varner og Pioner var et partnerskap, og ikke en tradisjonell leveringsavtale om en IT-løsning, noe Varner er uenig i.

«Festung Skandinavia»

Nå skulle de uansett ta opp konkurransen med nettgigantene Zalando og Boozt, og det hastet. Frode Eilertsen tok Varner-brødrene gjennom en «digital påkledning» i løpet av fire måneder, og hadde nå et veivalg å presentere kleskjempen.

Ett alternativ var styrt avvikling, rett og slett å drive butikk helt til det ikke lenger var lønnsomt. Et annet var å nedskalere driften og gjøre Varner attraktivt for oppkjøp.

Men det mest fornuftige alternativet, ifølge både Varner og Pioner, var å bygge «Festung Skandinavia», som det ble kalt i en intern presentasjon: En massiv klesportal både offline og online som samlet Varners merkevarer, og dessuten innhentet 300–500 merkevarer fra tredjeparter.

Det siste alternativet var mer hårete, nemlig å ta opp kampen med Amazon, og altså begynne med mat, elektronikk, sport, møbler og lignende.

I denne planleggingen var det også et tema å vurdere oppkjøp av konkurrenten Boozt, noe som var beregnet å koste rundt 5 milliarder kroner.

– Det som er synd er at Varner-brødrene ikke turte å kjøpe Boozt. Frank Varner hadde kjøpt Boozt, sa advokat Jervell under sitt foredrag, og viste til Varner-brødrenes far, som startet den første butikken på 60-tallet.

– Da hadde de hatt en eventyrlig vekst.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Varner-Gruppen
  2. Netthandel
  3. Digitalisering
  4. Rettssaker

Flere artikler

  1. Varners finansdirektør: – Ble aldri tatt opp å kjøpe Boozt

  2. Marius Varner vitnet i retten: – Pengene rant ut

  3. Skulle erobre verden med netthandelsløsning – nå møter han gigantkonsern i retten

  4. Betalt innhold

    Bergenseid treningskjede fikk 18 mill. i koronastøtte. Nå er de i strid om husleiene ved flere av sentrene.

  5. Milliardærøya