Ny på Børs: Christian Pritchard og Nortel.

Marius Lorentzen / E24
Det norske mobilmarkedet

Knallhard kamp om bedriftskundene i mobilmarkedet

Flere nye aktører, med nylig børsnoterte Nortel i spissen, har ladet kanonene for å gå til krig om kundene, mens andre har posisjoner å forsvare. Det kan smarte kunder tjene godt på.

  • Morten Evjen
    Morten Evjen
    Morten Evjen er daglig leder i Jobbsmart som blant har tilbyr tjenesten Telehjelpen
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

I Norge er det 5,7 millioner mobilabonnement fordelt på 5,4 millioner innbyggere. Alle har altså et mobilabonnement, ja noen har sågar to.

Det er dermed ikke utsiktene til nye mobilbrukere som skal sikre suksessen til utfordrere som Ice, Unifon og Nortel. De er rett og slett nødt til å stjele kunder fra eksisterende operatører. Og der er Telenor den store kjempen.

Fått med deg dette? Nytt mobilselskap notert på Børsen, aksjen stiger fra start

Ifølge tall fra Nkom har Telenor nemlig en knallsterk posisjon i bedriftsmarkedet. 58 prosent av alle SIM-kort kommer fra Telenor - som samtidig stikker av med hele 67 prosent av totalomsetningen på 2,5 milliarder. Telia derimot har 35 prosent av kundene, men kun 26 prosent av omsetningen. De resterende operatørene fordeler dermed rundt 7 prosent av omsetning seg imellom hvorav Unifon er størst med nesten 3 prosent (Ice er dyttet ned på fjerdeplass).

Ill. Telehjelpen

For en ambisiøs aktør som Ice kan det umulig være aktuelt å være på 4.plass i det attraktive bedriftsmarkedet. Ice vokser riktignok kvartal for kvartal, men de vokser ikke raskt nok til å innfri sine egne målsetninger. Ice må derfor få en sterkere posisjon i bedriftsmarkedet, men de vil få knallhard kamp om kundene fra konkurrenter som Nortel, Atea, og Unifon, det nye hjertebarnet til Phonero-gründerene.

Men det er en kostbar kamp de utkjemper. Våre undersøkelser viser at hele 19 av 21 mobiloperatører tapte penger i 2019.

Flere aktører har gjort strategiske grep som skal sørge for å de vil styrke sin posisjon i bedriftsmarkedet. Mest kjent er nok oppkjøpet Telia har gjort av Phonero og TDC, men satsningene til de nye aktørene Nortel og Unifon vil også gjøre en forskjell i markedet.

Ett år gamle Nortel har de siste ukene hentet 75 millioner fra investorer, og de skal på børs i løpet av november. Med knapt 14.000 abonnement under beltet priset investorene Nortel sin innsats frem til nå til hele 150 millioner. Det tilsvarer svimlende 10.700 per abonnement.

Tidligere i år kjøpte nykommeren Unifon opp storebror Phonect i det som derimot kan fremstå som et røverkjøp. Mine anslag tilsier at Unifon betalte rundt 80 millioner for de cirka 30.000 abonnementene til Phonect. Det tilsvarer 2.600 kroner per abonnement, eller 8.100 mindre enn det Nortel verdsetter sine kunder til.

Med på kjøpet fikk Unifon med seg lønnsomme (men riktignok døende) fastnettkunder, en teknisk plattform for IP-telefoni, en bedriftsnettløsning det er investert et betydelig antall millioner i og et salgskorps. Både før og etter oppkjøpet har Unifon gjennomført emisjoner mot sine kapitalsterke eiere. Unifon er dermed teknisk, operativt og ikke minst finansielt rigget for kraftig vekst.

Kanonene er ladet for en kamp om bedriftskundene innen mobil.

Mange har mye å bevise.

Les også: Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter

Når innsatsen er høy er også forventningene høye. Nortel må raskt innfri skyhøye forventninger hos investorene på børsen, eierne til Unifon forventer lønnsom vekst og investorene i Ice ønsker nok å se Ice tilbake på pallen i bedriftsmarkedet.

Telia har mye å bevise etter oppkjøpet av Phonero til 2,3 milliarder og Get/TDC til 21 milliarder. Så langt kan det tyde på at investeringene har vært suksessfulle. I 1.halvår var Telia (og Phonero) nemlig vinneren i kampen om bedriftskundene med en økning på 25 003 nye abonnement. Men det koster. For selv om Telia vant kampen om SIM-kortene så falt deres andelen av omsetningen.

Ill. Telehjelpen

Hvem rettes så kanonene mot? Jo, først og fremst mot markedslederen Telenor hvor det er flest kunder og omsetning å hente. Men alle kunder er fritt vilt i kampen om markedsandeler. For med så mange aktører som skal bevise så mye vil det bli en tøffere kamp om de norske mobilkundene fremover. Og det fortjener de.

Kundene må samtidig være sitt ansvar bevisst og posisjonerer seg slik at det er de, og ikke aksjonærene til operatørene, som blir vinnerne.

I dagens marked har smarte kunder nemlig en mulighet til å inngå virkelig gode avtaler. Ved å benytte seg av den enorme konkurransen som er i markedet kan man få løsninger, priser og vilkår som man i et vanlig marked bare kunne drømme om. Til og med uten å bytte operatør (og SIM-kort). 

Men for at konkurransen skal fungere må kundene også være villig til å prøve andre operatører enn de man kanskje er vant til. For det er et hav av gode alternativer å velge mellom.

Men i havet er det også haier. Mange bedrifter vil i tiden fremover bli kontaktet av ivrige selgere som vil lokke med tilsynelatende gode tilbud. Da må man huske at det er ikke gull alt som glimrer. Det er avtalefrihet i bedriftsmarkedet, og tidligere har mange dessverre inngått avtaler med svært ufordelaktige vilkår. Man må derfor sette seg skikkelig inn i vilkår og andre betingelser før man aksepterer noe.

Når kanonene nå lades må man ikke binde seg til masten, men la operatørene konkurrere om å gi dere det beste tilbudet.

Her kan du lese mer om

  1. Det norske mobilmarkedet
  2. Mobilabonnement
  3. Mobil
  4. Telekom
  5. Phonero
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mobilselskapet Nortel har så vidt fylt ett år: Nå vil de på børs

  2. Nå er mobilselskapet Nortel børsnotert: Aksjen stiger kraftig

  3. Bredbåndsgründerne i JetNett skal leie nett hos Telenor

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor blir utfordret av Vipps og jakter nye inntekter

  6. Telia fortsetter 5G-kampen: Men mister snart store inntekter fra Ice