Dagligvarekrigen

Orkla stenger døren for nye oppkjøp i norsk dagligvare

Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch retter blikket utenfor Norges grenser for å finne vekstmuligheter. – Oppkjøp innenfor norsk dagligvare har vi som utgangspunkt ikke tenkt til å gjøre noe av lenger, sier han.

Jaan Ivar Semlitsch ser til andre land og andre produkter enn dagligvare for å finne vekst i fremtiden.

Jil Yngland / NTB
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert: Publisert:

En sentral byggebrikke i Orklas vekststrategi er oppkjøp av andre selskaper. I første kvartal 2021 gjennomførte de en rekke oppkjøp, og på tre måneder kjøpte de den indisk krydderprodusenten Eastern, det norske helsekostproduktet VitaePro, og sportsernæringsprodusenten Proteinfabrikken, og enda flere i utlandet.

Men fremover ser Orkla mindre på Norge for å finne oppkjøpskandidater.

– Jeg vil si at utenfor Norge, i Norden, har vi fortsatt fokus på oppkjøp. Men oppkjøp i Norge har vi mindre fokus på. Vi kjøpte Norgesplaster i fjor og Proteinfabrikken i år, men det var innen helse, sier Jaan Ivar Semlitsch, administrerende direktør i Orkla, til E24.

– Er grunnen til at dere har mindre fokus på det på grunn av konkurranseproblematikk?

– Ja. Oppkjøp innenfor norsk dagligvare har vi som utgangspunkt ikke tenkt til å gjøre noe av lenger.

Les også

Orkla slo forventningene: Omsatte for 11,5 milliarder kroner i første kvartal

Han sier at det forrige store oppkjøpet de gjorde innen norsk dagligvare var tilbake i 2014–2015.

– Vi har nå mer fokus på de lokale merkevarene i Norge, som Grandiosa, Fun-Light, Toro og så videre. Vi vil fokusere på innovasjonen vår i kjernen.

Analytiker: Utfordrende konkurranse

– Orkla har ikke vært så eksplisitte på dette før, sier Markus Borge Heiberg, analytiker i Kepler Cheuvreux.

– Inntrykket mitt har vært at dersom de finner interessante kategorier som vokser, som kjøttsubstitutter eller andre kategorier i høy vekst, vil oppkjøp være aktuelt. Men den strukturelle prioriteringen til Orkla de siste årene har vært å finne kanaler og kategorier i vekst – og det er ikke norsk dagligvare. Orkla kan i liten grad få til lønnsomhetsvekst eller topplinjevekst ved å gjøre norske oppkjøp.

Norsk dagligvare har en utfordrende konkurransesituasjon. Det er få leverandører, og enda færre dagligvarekjeder. Markedet er dominert av Norgesgruppen som eier nesten femti prosent av norsk dagligvare.

Samtidig har Konkurransetilsynet undersøkt norsk dagligvare med lupe de siste årene, og gjennomført razzia hos flere dagligvareaktører, også Orkla. De har også gitt ut rekordstore gebyrer til Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop, på hele 21 milliarder kroner i desember.

– Generelt syns jeg omsetningen holder seg bedre enn man kunne frykte. De klarte å vokse sammenlignet med i utgangspunktet veldig høye salgstall fra i fjor. Det er imponerende. Det store underliggende problemet for oss analytikere er å se hva det er som er underliggende forbedring fra Orkla og hva som er corona-effekter. Men totalt sett er dette et veldig bra resultat, sier Heiberg.

Vil ha tre plantemilliarder om fire år

To av markedene Orkla har lyst til å kapre fremover er plantebasert mat og helseprodukter. Semlitsch tror noen av endringene i disse segmentene under corona vil ende opp med å bli varige.

– Helse har fått et veldig stort fokus, og det tror vi vil fortsette. Folk er blitt mye mer opptatt av eget immunsystem og egen helse. Oppkjøpet av NutraQ er en del av satsingen vår på helse videre.

NutraQ er produsent av helsekostproduktet VitaePro, som Orkla kjøpte tidligere i år.

– Det var en vekst på 30 prosent på Møllers tran i fjor, og det var ikke bare vekst i Norge, men også internasjonalt. Vi selger Møllers Tran som aldri før, og det tror vi fortsetter. Det er egentlig bare et spørsmål om å få tak i nok råvarer.

Samtidig kaster Orkla seg over plantebasert mat, og tror de vil omsette for en milliard kroner innen denne avdelingen i år. De har også mål om å omsette for tre milliarder kroner innen plantebaserte produkter innen 2025.

– Hovedfokuset er på organisk vekst, ikke oppkjøp, men det skal ikke utelukkes. Det vil utgjøre en 30 prosent årlig vekst. Både Norge, Sverige, Finland og Danmark, men også andre markeder kan være aktuelle, sier Semlitsch.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Orkla
  3. Jaan Ivar Semlitsch
  4. Dagligvarebransjen

Flere artikler