34.000 Norwegian-kunder venter på billett-refusjon

34.000 Norwegian-kunder venter fortsatt på å få refundert billettene de har kjøpt av flyselskapet. Nå reagerer Forbrukerrådet, skriver Klassekampen.

Norwegian-fly står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola i fjor. Nå beklager selskapet at ikke alle kundene får refundert det de har betalt for billettene før pandemien.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til Klassekampen at de ikke er tilfreds med at Norwegian deler ut millionbonuser til ledelsen, men ikke gir billettrefusjon.

– Jeg synes det er oppsiktsvekkende og trist at både styret og ansatte i Norwegian utbetaler bonuser på denne måten, når de samtidig vet at det fremdeles er norske forbrukere og kunder som ikke har fått utbetalt refusjon, sier hun.

Den 18. november i 2020 gikk Norwegian inn i en såkalt restruktureringsfase og refusjonsutbetalinger ble lagt på is fram til selskapet fikk laget en redningsplan. Planen var klar i mars i år og den endte med at 34.000 kunder ble oppført som kreditorer med andre rettigheter.

Les på E24+

Nybøs milliardlån til Norwegian kan fort ende med stor økonomisk gevinst for staten

Talsperson Andreas Hjørnholm i Norwegian sier at det har vært vanskelig å refundere alle på grunn av pandemien.

– Det viktigste for oss er kundene. Det har ikke vært mulig for oss, innenfor rammene, å betale tilbake til alle. Det beklager vi, sier Hjørnholm.

Han forteller at Norwegian har klart å refundere 99,6 prosent av alle norske kunder før selskapet gikk inn i restruktureringsfasen. Han sier dette var en prosess som satte stramme juridiske rammer om hvordan de som selskap kan opptre, og at rammene hindrer Norwegian å gi full refusjon til de resterende kundene.

Ifølge kreditorlisten Norwegian har lagt fram utgjør de 0,4 prosentene som gjenstår hele 522 millioner kroner. Fordelt på 34.000 kunder utgjør det i snitt vel 15.000 kroner på hver. Men siden kundene nå er på kreditorlisten kan de risikere å sitte igjen med bare 5 prosent av beløpet de har utestående, skrev E24 i mars.

Les også

Opposisjonspartiene ut mot regjeringen etter Norwegian-bonusene: – Burde rette harmdirringen mot seg selv

Les også

Iselin Nybø etter Norwegians bonus-svar: – Dårlig dømmekraft

Les også

Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Flyselskaper
  2. Konkursbeskyttelse
  3. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet krever at SAS og Norwegian ikke sletter bonuspoeng

  2. Betalt innhold

    – Jeg vil ikke at Norwegian skal slippe unna med dette

  3. Reagerer på Norwegian-innstramming: – Nei, nei, nei

  4. Betalt innhold

    Inga Andersen (43) samlet misfornøyde flykunder. Nå vokser klagebunken igjen.

  5. Gir 24 timers åpent kjøp på flybilletter