34.000 Norwegian-kunder venter på billett-refusjon
34.000 Norwegian-kunder venter fortsatt på å få refundert billettene de har kjøpt av flyselskapet. Nå reagerer Forbrukerrådet, skriver Klassekampen.
- NTB
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til Klassekampen at de ikke er tilfreds med at Norwegian deler ut millionbonuser til ledelsen, men ikke gir billettrefusjon.
– Jeg synes det er oppsiktsvekkende og trist at både styret og ansatte i Norwegian utbetaler bonuser på denne måten, når de samtidig vet at det fremdeles er norske forbrukere og kunder som ikke har fått utbetalt refusjon, sier hun.
Den 18. november i 2020 gikk Norwegian inn i en såkalt restruktureringsfase og refusjonsutbetalinger ble lagt på is fram til selskapet fikk laget en redningsplan. Planen var klar i mars i år og den endte med at 34.000 kunder ble oppført som kreditorer med andre rettigheter.
Nybøs milliardlån til Norwegian kan fort ende med stor økonomisk gevinst for staten
Talsperson Andreas Hjørnholm i Norwegian sier at det har vært vanskelig å refundere alle på grunn av pandemien.
– Det viktigste for oss er kundene. Det har ikke vært mulig for oss, innenfor rammene, å betale tilbake til alle. Det beklager vi, sier Hjørnholm.
Han forteller at Norwegian har klart å refundere 99,6 prosent av alle norske kunder før selskapet gikk inn i restruktureringsfasen. Han sier dette var en prosess som satte stramme juridiske rammer om hvordan de som selskap kan opptre, og at rammene hindrer Norwegian å gi full refusjon til de resterende kundene.
Ifølge kreditorlisten Norwegian har lagt fram utgjør de 0,4 prosentene som gjenstår hele 522 millioner kroner. Fordelt på 34.000 kunder utgjør det i snitt vel 15.000 kroner på hver. Men siden kundene nå er på kreditorlisten kan de risikere å sitte igjen med bare 5 prosent av beløpet de har utestående, skrev E24 i mars.