Widerøe bygger videre på Bergen-huben: Åpner ruter til Alicante og Færøyene

SAS, Norwegian og nykommeren Flyr har alle tyngdepunktet sitt på Gardermoen. Widerøe satser samtidig tungt på å feste grepet på sin stadig voksende hub på Flesland. Nå utvides den med to nye ruter.

Arkivbilde av Widerøes Embraer E190-E2.
Kampen om luften
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Bergen til London, Aberdeen og Göteborg, Bergen til Trondheim, Bergen til Sandefjord og Bergen til Bodø, Evenes og Tromsø.

Dette er noen av destinasjonene som man finner hvis man studerer Widerøes rutekart ut fra Bergen lufthavn Flesland.

Som det reneste edderkoppnettet satser Widerøe nå videre på å feste grepet på Vestlandet, ved å koble flyplasser i regionen inn via Bergen og utover i landet og Europa.

Fra 3. og 4. september får selskapets base også påfyll av henholdsvis Alicante og Færøyene.

Bergen ble utpekt som Widerøes hub i 2018, da selskapet mottok det første av de nye jetflyene Embraer E190-E2.

– Widerøe har gjennom flere år bygget Flesland som hub for en rekke ruter i inn- og utland, og tilbudet mellom Fjord og Nord har styrket seg betydelig som følge av det, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug, og fortsetter:

– Pandemien har samtidig gitt nye rutemuligheter som er skreddersydd for den flyflåten som Widerøe har med våre litt mindre fly på 110 og 78 seter, fortsetter han.

Vil friste passasjerer utenom Oslo

Ved å satse tungt på Bergen prøver Widerøe både å sikre seg trafikk fra den store befolkningen og næringslivet langs kysten, og ha en hub som gir dem en konkurransefordel.

Både Norwegian, SAS og Flyr har sine norske hovedbaser på Oslo Lufthavn. Widerøe flyr også derfra, men ved å velge Bergen som tyngdepunkt forsøker Widerøe å friste passasjerene utenom Oslo – og konkurrentene som er der.

Internasjonale flyselskaper som British Airways og Widerøes partner KLM har i årevis fløyet fra sine hub-er inn til viktige byer på Vestlandet i varierende grad, i et forsøk på å kapre trafikk og holde dem unna bakgården til SAS og Norwegian – Gardermoen.

Widerøe møter også denne typen konkurranse, men ingen av konkurrentene har et like finmasket rutenett videre rundt i Norge fra Bergen.

Den kanskje største konkurrenten Widerøe har er SAS, som før pandemien både hadde ruter fra Bergen langs Vestlandskysten og nordover, samt ut i Europa til blant annet London.

Widerøe begynte for første gang å fly til Heathrow 18. juni i år, ettersom selskapet klarte å sikre seg landingstider (slots) på den største flyplassen i verdensmetropolen.

Tidligere har selskapet fløyet til Stansted og Southend i London.

Ulike fly

I konkurransen mellom Widerøe og SAS er det imidlertid en ny dynamikk, som har pågått i et par år og som vil forsterke seg – nemlig flyflåten.

SAS har tidligere operert en blandet flåte av 737–600, −700 og −800, som har gitt selskapet en fleksibilitet i hvor store fly de kunne sette inn på de mindre rutene i Norge og Skandinavia.

Ved overgangen til Airbus A320neo går selskapet over til en kostnadseffektiv enhetsflåte, men som også har nesten 200 seter i hvert fly.

Det samme har Norwegian, som etter konkursbeskyttelsen har gjenoppstått med en ren flåte av Boeing 737–800 med om lag samme antall seter som Airbus-maskinen.

SAS har åpent lansert planene om å bestille seg en mellomstor regionaljetflåte, men planene har foreløpig ikke blitt realisert under den krevende coronapandemien.

Widerøe stiller på sin side med jetflyene Embraer E190-E2 med 110
seter eller propellflyet Bombardier Dash 8 Q400 med 78 seter.

Les også

SAS forbereder seg på færre jobb- og flere ferieturer: – Mange skandinaver lengter ut

Les også

SAS-sjefen på jakt etter nye regionalfly: – Vi må ha en løsning

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Widerøe
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Widerøe har sikret 450 mill. i statlig lånegaranti: Eierne bidro med ytterligere 50 mill.

  2. Betalt innhold

    X-faktorene som kan gi flyaksjonærene frysninger

  3. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press

  4. Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med

  5. Geir Karlsen om å bli Norwegian-sjef: – En prosess som har gått fort