Øl kan bli dyrere fremover: – Råvareprisene treffer oss

Øl og brus kan bli dyrere i butikken når bryggeriene møter en kraftig økning i prisen på malt, sukker og aluminium fremover.

Én øl kan bli dyrere fremover når råvareprisene blir satt i skvis av corona og gjenåpning.
  • Svein Olav Sæter
Publisert: Publisert:

– Vi ser med bekymring på økningen i råvarepriser. De har allerede slått inn på råvarebørsene, og i varierende grad treffer de nå også oss, sier Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes.

Han peker på at flere av ingrediensene i øl, brus og annen drikke har økt betydelig i pris det siste året.

Siden krakket i mars i fjor har sukkerprisene steget rundt 70 prosent, aluminiumsprisen har steget med rundt 85 prosent, mens kostnaden ved å frakte ting til sjøs har økt hele 600 prosent i pris.

– Både malt og plastikk øker også. Det er en betydelig økning på flere titalls prosent, sier Røed.

Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes

Bryggerisjefen peker på corona og gjenåpningen som hovedårsak til skvisen på råvarer. E24 har tidligere skrevet om hvordan etterspørselen etter aluminium kan føre til at bryggeriene rett og slett går tom for bokser.

Bedrifter kjøper vanligvis varer flere måneder i forveien. Det betyr at det gjerne tar litt tid før bedriftene merker den økte prisen, men Ringnes er klar på at vedvarende høy pris vil få konsekvenser.

– Det setter våre marginer under press og er veldig høyt på vår agenda, sier Røed, som på nåværende tidspunkt ikke vil spekulere i om dette får konsekvenser for prisene.

Dyrere øl neste år om ingenting forandrer seg

– Vi opplever det samme. Alle våre innsatsfaktorer trender ganske kraftig oppover, sier Lars Giil, administrerende direktør i Hansa Borg.

Det hører til sjeldenhetene, ifølge bryggeren.

Lars Giil, administrerende direktør i Hansa Borg

– Det er sjelden alle innsatsfaktorer går oppover det samme året, vanligvis går noen opp og noen ned, men akkurat nå opplever vi faktisk det. Det er også en ganske betydelig oppgang historisk, sier Giil.

Neste år kan derfor ølet bli dyrere.

– Slik ting er nå, kommer 2022 til å medføre prisøkninger.

Hansa-produsenten forteller blant annet om at maltet som skal gå i ølet har fått en dårlig avling på grunn av tørke i USA, mens flommen i Sentral-Europa druknet deler av avlingene der.

– Neste vindu for prisøkninger er ikke før til nyttår, og ting kan jo ses an, men jeg har sjelden opplevd såpass entydig store økninger.

Det kan også bety mindre inntjening for bryggeriene.

– Vi er også alltid bekymret for skviste marginer. Øl og brus er veldig prisutsatt og har mye konkurranse, også fra store internasjonale aktører, sier Giil.

Strømprisen går også inn hos bryggeriene

– Vi merker det veldig godt på energikostnadene, sier Christian Aass hos Aass bryggeri.

Christian Aass hos Aass bryggeri

Strømprisen i sommer var fjorten ganger høyere i år enn i fjor. I tillegg til økte råvarepriser gjør det at konkurransekraften til norske bryggeri forverres, ifølge Aass.

– Når råvareprisene øker, øker de likt for alle aktører. Den største forandringen er at energiprisene nå ligger på europeisk nivå. Det har vært en av de store fordelen med produksjon i Norge, som tross alt er ganske energikrevende. Nå får vi ikke drahjelp med lavere energipris, sier Aass.

Bryggeriet i Drammen sier de nå kan måtte legge planer på is fremst til ting har roet seg.

– Vi venter med noen investeringer på grunn av prisene som er nå. Vi har ikke råd til det, og venter til det stabiliserer seg, sier Aass, som ikke vil diskutere på forhånd om de økte råvareprisene fører til økt pris på deres øl fremover.

Les på E24+

Dette mener ekspertene om boligprisene fremover

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Øl
  2. Ringnes
  3. Hansa Borg Bryggerier
  4. Aass Bryggeri
  5. Bryggerier

Flere artikler

  1. Fremdeles boksmangel: – En knapphetsfaktor vi må leve med

  2. Ekstrem etterspørsel i sommer kan føre til at bryggeriene går tom for bokser

  3. Ringnes tjente mer enn noen gang – hver tredje liter var Pepsi Max

  4. Voice Norge har frivillig tilbakebetalt 20,9 millioner støttekroner

  5. NHO: Hver fjerde bedrift øker prisene fremover