Kampen om luften

Braathen får ikke statlig starthjelp: Vil fortsatt starte flyselskap

Mandag fikk Norwegian og «Braathen Air» hver sin kalddusj fra regjeringen. Men avslaget på søknaden om statlig oppstartshjelp stopper ikke Erik G. Braathen.

Investor, gründer og flyarving Erik G. Braathen.

Terje Pedersen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) annonserte mandag beslutningen regjeringen nå har tatt:

Det kommer ingen ekstra statlige midler til Norwegian og «Braathen Air» – i hvert fall ikke noe mer enn det alle flyselskapene får i de brede ordningene som er vedtatt.

Regjeringen mener at det å gi ekstra støtte til to selskap ikke er ansvarlig bruk av skattebetalernes penger, at risikoen er for høy og at det ville vært konkurransevridende.

Les også

Derfor sa regjeringen nei til Norwegian

I en uttalelse mandag ettermiddag skriver Braathen at arbeidet med det nye flyselskapet «pågår for fullt, og fremdriften er som planlagt. Dagens melding fra Nærings- og fiskeridepartementet endrer ikke dette».

Det var i starten av oktober at Braathen kom med den overraskende nyheten: Han vil starte flyselskap.

Sammen med et erfarent lag av folk fra flybransjen vil de ha første fly i luften før sommeren neste år. Selskapet skal bruke Airbus A320- eller Boeing 737-fly for å betjene det norske innenriksmarkedet og utvalgte ruter fra Norge til Skandinavia og Europa.

– Vi har forståelse for at staten ikke ønsker å delta på eiersiden i flyselskaper. Vi hadde håpet på tilgang til kapital for å lette oppbyggingen av et nytt norsk flyselskap i en spesiell markedssituasjon, men tar dagens melding til etterretning, sier gründer og investor Erik G. Braathen og fortsetter:

– Vi er fornøyde med at departementet fastholder prinsippet om likebehandling. Det er viktig.

Tror markedet vil komme tilbake

Alle de store flyselskapene regner i sine prognoser med at 2021 heller ikke vil bli noe «normalår» og at trafikken først vil begynne å nærme seg gamle høyder en gang mellom 2022 og 2024.

Erik G. Braathen, Brede Huser, Thomas Ramdahl, Bjørn Erik Barman-Jenssen og de andre i teamet starter flyselskap samtidig som bransjen ligger nede for telling.

– Vi tror likevel at mange av passasjerene på sikt vil komme tilbake. Derfor er det bra at Staten ikke gjennomfører konkurransevridende tiltak som kan hindre nyetableringer, sier Braathen.

Selskapet trenger fortsatt å få investorer med som vil spytte inn kapitalen som trengs for å starte et flyselskap. I tillegg har de foreløpig ikke annonsert at de har inngått en avtale om leie av fly.

«Team Braathen» opplyste nylig til E24 at de er i dialog med både Airbus og Boeing, samt internasjonale leasingselskaper. En beslutning om flytype er ventet «i løpet av kort tid».

E24 skrev i helgen at selskapet nå har sendt inn søknaden om en flylisens (AOC – Air Operator Certificate) til Luftfartstilsynet og at over 1.000 personer har søkt jobb i flyselskapet – som ennå ikke har fått et navn.

Les mer om dagens nyhet fra regjeringen:

Les også

Norwegian-sjefen «ekstremt skuffet» etter støtte-nei: – Vi har ikke gitt oss

Les på E24+

Børskommentar: Statens nei kan kanskje bli en fordel for flyselskapet Norwegian

Regjeringen lover flere generelle flytiltak

Luftfarten er en av de hardest rammede bransjene under coronapandemien.

Myndigheter over hele verden har kommet med krisehjelp i stort monn for å unngå at de store flyselskapene går konkurs. Det inkluderer SAS som får inn 12 milliarder svenske kroner fra Sverige, Danmark og private investorer.

I en pressemelding påpeker regjeringen at «luftfarten er inne i en dyp krise» og at «mye tyder på at det vil forbli slik en stund fremover».

Så langt i år har staten bidratt med 14 milliarder kroner i støtte, garanterte lån, avgiftsfritak og andre tiltak, ifølge regjeringen.

– Regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende, sa næringsminister Iselin Nybø (V) mandag om Norwegians søknad.

Hun pekte på at hovedhensynet til regjeringen er å sikre «et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten» og at dette blir ivaretatt.

Samtidig lovet samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) å komme tilbake med informasjon om hvordan de generelle ordningene for luftfarten skal videreføres og forsterkes.

Les mer om «Braathen Air»:

Les også

Erik G. Braathen i allianse med tidligere Norwegian-topper: Starter nytt norsk flyselskap

Les også

«Braathen Air»: Mangler kvinner, penger og fly

Les også

«Braathen Air» har bedt om 1,5 milliarder i statlig oppstartshjelp

Les også

«Braathen Air» har søkt om flylisens: Over 1.000 har søkt jobb

Les også

Begynte å planlegge nytt flyselskap i mars: – Det er i utfordrende tider muligheter oppstår

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Braathens Aviation
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Knut Arild Hareide
  6. Iselin Nybø
  7. Nærings- og fiskeridepartementet

Flere artikler

  1. Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magen

  2. «Braathen Air» har søkt om flylisens: Over 1.000 har søkt jobb

  3. Norwegian-veteran blir sjef i Braathens flyselskap

  4. Norwegian i ministermøte: – Dette er ikke å sette penger i et tapssluk

  5. Næringsdepartementet vurderer ny Norwegian-søknad