– Vi mener den manglende suksessen for norske startup-selskaper i høy grad skyldes at man undervurderer viktigheten av å ha en gjennomtenkt forretningsmodell og prisstrategi, skriver kronikkforfatterne. Her fra Oslo sentrum.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Startups glemmer å tenke på priser

Financial Times har nettopp publisert deres FT1000 liste over de raskest voksende selskaper i Europa. Åtte norske selskaper er med på listen. Hvorfor er det ikke flere?

  • Håkon Sæberg og Nicolai Broby Eckert
    Håkon Sæberg og Nicolai Broby Eckert
    Henholdsvis seniordirektør og administrerende partner hos strategikonsulentfirmaet Simon-Kucher & Partners
Publisert: Publisert:
Dette er et leserinnlegg
Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kroniker og debattinnlegg til E24 her.

Vi mener den manglende suksessen for norske startup-selskaper i høy grad skyldes at man undervurderer viktigheten av å ha en gjennomtenkt forretningsmodell og prisstrategi.

Våre internasjonale studier viser at 72 prosent av alle nye produkter og tjenester ikke oppnår de fastsatte inntjeningsmålene – primært fordi man neglisjerer å foreta basale kunde- og prissettingsanalyser.

Problemet er at startups ofte først i de avsluttende faser begynner å vurdere kundebehov, betalingsvillighet og prissetting. Man blir forelsket i sine løsninger og glemmer å ha en løpende dialog med sine fremtidige kunder om hvorvidt det er verdi i løsningene eller ei, samt å vurdere hva kundene er klar til å betale for.

Til de startup-virksomheter som gjerne vil oppnå suksess har vi disse fem gode rådene:

  1. Sørg for å forstå din sluttbruker fra starten av, og vurder hans/hennes behov og betalingsvillighet.
  2. Sett budsjett av i tide til å analysere kundebehov og betalingsvillighet.
  3. Test den optimale sammensetting av produkter/løsninger (product bundling).
  4. Bruk atferdsøkonomi i designet av kjøpsprosessen.
  5. Sørg for å løpende optimere prissettingen etter hvert som virksomheten vokser på markedet.

Vi mener at det er et markant potensial hvis man tenker mer strategisk om monetization fra begynnelsen av. Det er viktig å ha en god idé, men hvis man ønsker å oppnå suksess er det minst like viktig å utvikle den riktige forretnings- og prismodellen.

Publisert:

Flere artikler