Grønn teknologi

Hydro, Panasonic og Equinors batterisatsing: Vurderer fabrikk i utlandet

Hydro, Panasonic og Equinor går videre med en håndfull norske tomter til en mulig batterifabrikk. Samtidig gjør frykt for britisk straffetoll at de åpner for å legge fabrikken til utlandet.

Bilbransjen er aktuelle kunder for Hydro, Panasonic og Equinors nye batterifabrikk. Nå vurderer de å legge fabrikken til utlandet, av frykt for en straffetoll mellom EU og Storbritannia. Bildet viser elbilbatterier fra Panasonic utstilt på en messe i 2017.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Tidligere i år fikk de tre selskapene mer enn 100 forslag til tomter som kan huse en norsk batterifabrikk. Nå har de valgt ut noen tomter som de har bestemt seg for å gå videre med.

Selskapene vil ikke umiddelbart gå ut med hvilke tomter som er utvalgt, men sier at det er tomter i flere landsdeler.

– I starten av 2021 startet vi en prosess for å se på hvor vi kan etablere en mulig batterifabrikk. Vi opplevde betydelig interesse, og har nå redusert antallet mulige tomter basert på kriterier som beliggenhet, infrastruktur og bemanningsgrunnlag, sier Anders Hegna Hærland, som leder Equinors batterisatsing, til E24.

Han er fornøyd med den store interessen fra kommunene.

– Det er et betydelig antall tomter med mange gode kvaliteter. Nå sitter vi igjen med en håndfull som vi mener svarer best på våre kriterier, og som vi håper har forutsetninger for å kunne være vertskap for en konkurransedyktig batterifabrikk, sier han.

Den norske batterisatsingen kan imidlertid trues av brexitavtalen, frykter Hydro og Equinor.

– Samtidig med at vi nå reduserer antallet tomter i Norge så vil vi også se på mulige tomter i utlandet. Bakgrunnen er en alvorlig bekymring knyttet til risikoen for straffetoll på elbiler med norskproduserte batterier mellom EU og Storbritannia, sier Hærland.

Les også

NHO bekymret for brexitsmell på norsk batterieksport

– Konsekvens av brexitavtalen

Allerede i april var NHO ute og advarte om at brexitavtalen pålegger toll på biler med norskproduserte batterier, og at dette kan ramme norske batteriplaner.

– Dette er en direkte konsekvens av brexitavtalen, hvor det kommer en straffetoll på biler som eksporteres fra EU til Storbritannia, hvis de har norske batterier, sier Rune Bruøygard, direktør for batterisatsingen i Norsk Hydro, til E24.

– Dette er en betydelig bekymring som vi hører fra potensielle kunder som vi har dialog med. Dette tar vi på sterkeste alvor, og vi er glade for at norske politikere nå forsøker å ordne opp i dette, sier han.

Les også

Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

– Håper det er mulig

Hydro og Equinor vil ikke oppgi hvilke andre land enn Norge som kan være aktuelle som vertskap for en batterifabrikk, men sier det vil være EU-land som ikke har de samme tollutfordringene som Norge.

– Er det realistisk at Norge kan ordne opp i dette tollspørsmålet?

– Det er vanskelig å spekulere i. Vi håper det er mulig å finne en løsning. Vi kan ikke gjøre noe annet enn å pushe på, så får vi avvente resultatet, sier Hærland.

Bruøygard sier at de potensielle kundene gir tydelig beskjed om at Norge ikke er et aktuelt land for storskala batterileveranse til elbilproduksjon med dagens regler mellom Storbritannia og EU.

– Norge må kjempe for en rask løsning med EU og Storbritannia, slik at vi anerkjennes som et EØS-land. Vi kan ikke spekulere i hvor sannsynlig det er at dette går. Men vi har ikke gitt opp Norge, sier han.

– Kommer det en løsning, ser vi Norge som en attraktiv lokasjon, men det er alltid en helhetsvurdering som vil ligge til grunn for investeringsbeslutninger og tilknyttet stedsvalg, sier han.

Les også

Kjemper om Equinors, Hydros og Panasonics batterifabrikk: – Hadde vært enormt viktig

– Det er alvorlig

– Dette kan bli oppfattet som et dramatisk signal for en gryende industri i Norge?

– Problemstillingen er jo kjent. Som utbyggere må vi sikre oss valgmuligheter for dette prosjektet. Men det er alvorlig, sier Hærland.

– Denne utfordringen gjelder for kjøretøy, og det er den kundegruppen vi har snakket mest med, sier Bruøygard.

Hvis Norge klarer å sikre konkurransedyktige rammevilkår og lik markedstilgang som fabrikker i andre land, så ser det lysere ut, mener de to.

– Norge har mange av kvalitetene som skal til for å lykkes, med rikelig tilgang på fornybar energi, sier Hærland.

Les også

NHO og LO tror på 30.000 batterijobber: – Det må til en milliardsatsing

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Batteri
  3. Norsk Hydro
  4. Panasonic
  5. Equinor
  6. Batterier
  7. Batteriproduksjon

Flere artikler

  1. Equinor og Hydro går ikke videre med batterifabrikk i Norge

  2. Hydro bekrefter fire norske batterifabrikk-kandidater

  3. Brexit-floke kan true norske batterijobber: – Vi skal gjøre det vi kan

  4. Sandnes og Bjerkreim tapte kampen om Equinors batterifabrikk: Tysvær med videre

  5. Før kjøpte Malene nye klær istedenfor å stryke de gamle