Konkurransetilsynet: Færre passasjerer øker risikoen for flere monopolruter

Konkurransetilsynet mener en fortsatt nedgang i antall flypassasjerer øker risikoen for monopolruter. Tilsynet advarer også mot ny krisestøtte til etablerte aktører.

Økonomisk støtte til de etablerte aktørene kan gjøre at nye aktører ikke tør å etablere seg, mener Konkurransetilsynet.
Kampen om luften
  • NTB
Publisert:

Gjennom pandemien har SAS, Norwegian og Widerøe mottatt mer enn seks milliarder kroner i statlig støtte.

Onsdag er det høringsfrist for regjeringens arbeid med ny luftfartsstrategi, som etter planen skal legges fram for Stortinget kommende vår.

Det er i den anledning tilsynet har overlevert regjeringen et brev der det advares mot at statlig hjelp kan føre til at nye aktører ikke tør å etablere seg. Det meldte NRK onsdag morgen.

– Må gi nye selskaper like vilkår

– Det som er avgjørende, er at nye selskaper som etablerer seg, får mulighet til å konkurrere på like vilkår som de etablerte selskapene. Det innebærer at myndighetene må være varsomme med å gi økonomisk støtte til de etablerte aktørene, sier seniorrådgiver Elisabeth Steckmest i Konkurransetilsynet til kanalen.

Hun mener det er en fare for prisøkning dersom markedet beveger seg fra konkurranse til monopol.

Vil ha inn flere anbud på «monopolruter»

Tilsynet oppgir i en pressemelding at dersom nedgangen i antall flypassasjerer fortsetter etter pandemien, så øker risikoen for «monopolruter» – FOT-ruter – der bare én aktør flyr. Tilsynet mener det kan bli dramatisk for passasjerene, med økte billettpriser og dårlig tilbud.

FOT-ruter delfinansieres av staten og utsettes for anbudskonkurranse. For å få flere selskaper til å legge inn anbud ønsker Konkurransetilsynet blant annet å forlenge rullebaner på mindre flyplasser.

– Forlengelse av rullebanene vil gjøre det mulig å benytte flere flytyper slik at flere selskaper kan bli med i anbudskonkurransene. Dette kan være kostbart på kort sikt. Men økt konkurranse kan bidra til å holde nede billettprisene, samtidig som det offentlige kan spare store summer, sier seniorrådgiver Line Halvorsen Hamre i Konkurransetilsynet.

Les også

Slik blir avgiftsfremtiden for flyselskapene etter valget

Les på E24+

Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Konkurransetilsynet
  3. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Mener Konkurransetilsynet bør offentliggjøre dagligvaredata

  2. Konkurransetilsynet kritisk til Oslos sparkesykkelregler

  3. Konkurransetilsynet holder dagligvaretall hemmelig

  4. Betalt innhold

    Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

  5. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press