Virke: Pandemieffekten ser ut til å være over for norske nettbutikker

Nå handler vi mer som vi gjorde før pandemien. Spesielt kles- og skobutikker har fått et kraftig løft, mens netthandel i norske nettbutikker bremser ned.

Salg av klær og sko har hatt en nedadgående trend siden 2012, men i år regner Virke med en verdivekst på 15 prosent.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Det er tall fra Virkes ferske konjunkturrapport som viser at vi er på vei mot en normaltilstand – og det er lenge siden vi brukte mer penger på klær og sko enn det vi gjør nå.

Klær og sko har hatt en nedadgående trend siden 2012, men i år ser det lyst ut. Virke regner med en verdivekst på klær og sko på 15 prosent for 2022. Økningen var spesielt stor fra januar til april.

– Vi snakker om et skikkelig comeback for klær og sko. Vi må ti år tilbake for å se lignende tall, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.

Derimot ser det ut som pandemieffekten er over for norske nettbutikker.

– Vi fikk en enorm økning under pandemien. At det nå kommer en oppbremsing og tilbakegang, er ikke uventet. Det gjelder ikke bare i Norge, men i flere andre land som har vært nedstengt. Én av grunnene er at mange vender tilbake til de fysiske butikkene, særlig forbrukere som ønsker å se og prøve varene før de kjøper dem, sier Haartveit.

Likevel har mange aktører rustet opp på nett for å møte økte forventninger fra kunder om å være tilgjengelig i flere kanaler samtidig.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Virke

Flere artikler

  1. Rekordresultat for Get Inspired

  2. Dagligvare dro ned varehandelen

  3. Betalt innhold

    Nordmenn har parkert bobilen. Nå møter de nesten bare tyskere.

  4. Betalt innhold

    Dette er XXLs største utfordringer fremover

  5. Arbeidsinnvandringen uteblir etter pandemien: – Nesten helt borte