Er rådgiver for Flyr, eier aksjer i konkurrenten

PR-byrået First House er fortsatt Norwegian-aksjonær, et halvår etter at uoppgjorte fakturaer ble konvertert til aksjer. Samtidig bistår PR-byrået utfordreren Flyr, som kaller det hele «uproblematisk».

First House-partner Per Høiby.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Mens flyselskapene kjemper vinge mot vinge i et knalltøft marked, kjemper de også om opinionen, rammebetingelser og oppmerksomheten.

PR-byrået First House er i dag rådgiver for nykommerne Flyr og Norse Atlantic Airways, der førstnevnte i første rekke konkurrerer mot Norwegian og SAS på norsk innenriks og utvalgte europeiske reisemål, mens Norse vil utfordre gigantene til USA fra blant annet Storbritannia.

First House hadde i 2020 også et kortvarig oppdrag for Norwegian. PR-byrået har imidlertid ikke kuttet alle bånd til sin tidligere oppdragsgiver.

Ble konvertert

Ifølge en fersk aksjonærliste fremkommer det at PR-byrået er eier av 29.203 aksjer i Norwegian.

Administrerende direktør Per Høiby i First House opplyser at aksjene stammer fra konverteringen av et pengekrav som PR-byrået hadde mot Norwegian.

- Dette refererer seg til et mindre utestående krav fra 2020 som ble konvertert til aksjer i 2021. Et alternativ vi, i likhet med øvrige kreditorer, fikk, skriver Høiby i en e-post til E24.

– Beste alternativ

Norwegian har ikke tradisjonelt brukt First House, men fikk i 2020 bistand i perioden da regjeringen og Stortinget diskuterte og utarbeidet krisetiltak for luftfarten.

Som E24 har skrevet tidligere hadde PR-byrået uoppgjorte fakturaer på 365.625 kroner hos Norwegian per november 2020. Det fremgikk av en liste over kreditorer som ble publisert i forbindelse med Norwegians irske rekonstruksjon.

Høiby bekrefter at aksjene skriver seg fra dette kravet.

– Dette var en løsning vi på det tidspunktet vurderte som beste alternativ, sier Høiby.

Selges «når rett»

PR-byrået deltok i kreditoremisjonen og fikk i tillegg en obligasjon tilsvarende det dobbelte av aksjetildelingen, ifølge ham.

– Salg av aksjene vil vi gjøre når vi vurderer det er rett, sier PR-sjefen.

Basert på gårsdagens sluttkurs prises PR-byråets aksjepost til rundt 300 000 kroner.

– Ingen interessekonflikt

Høiby ser ingen konflikt mellom å være Norwegian-aksjonær samtidig som PR-byrået er rådgiver for Flyr.

– Kreditorsikringen knyttet til utestående i forbindelse med det avgrensede oppdraget for Norwegian i første halvdel av 2020 og oppdraget for Flyr i 2021 er to ulike saker og her foreligger ingen interessekonflikt, skriver han.

First House har også i et annet tilfelle akseptert en lignende kreditorsikring som i Norwegian, i et unotert selskap, ifølge Høiby.

– Uproblematisk

Flyr har siden våren 2021 benyttet seg av First House for kommunikasjonsrådgivning. Høiby bekrefter at Flyr fortsatt er en kunde av PR-byrået.

Kommunikasjonsdirektør Anita Svanes, Flyr.

Flyselskapet har heller ingen problemer med at PR-byrået eier aksjer i Norwegian.

– Vi er kjent med dette, og det er uproblematisk for oss, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til E24.

Norwegian påpeker at de ikke er berørt av problemstillingen siden selskapet ikke kjøper kommunikasjonstjenester av First House.

- Men det er jo hyggelig hvis de fortsatt er aksjonærer i Norwegian, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til E24.

Aldri vært borti

E24 har henvendt seg til bransjekolleger av First House for å høre om de kunne vært aksjonær i et selskap samtidig som de var rådgiver for konkurrenten.

Vi har også spurt hva de ville ha foretatt seg dersom aksjeinnehavet var et resultat av et konvertert pengekrav.

Corporate Communications ønsker ikke å kommentere saken, men partner Geir Bjørlo sier på generelt grunnlag at problemstillingen er «hypotetisk» all den tid byrået ikke investerer i andre selskaper, og får betalt i forkant av eventuelle finansielle rekonstruksjoner.

PR-byrået Zynk ønsker heller ikke å uttale seg i saken, men har heller aldri vært borti problemstillingen, opplyser partner Claus Sonberg til E24.

Oppfordrer til åpenhet

Kommunikasjonsforeningen mener det er vanskelig å si om det foreligger en interessekonflikt uten å ha bedre kjennskap til saken.

Foreningen anbefaler imidlertid generelt å praktisere åpenhet og god forretningsskikk, som tilsier å informere begge selskapene om forholdet fra start, opplyser daglig leder Therese Manus til E24.

– I våre etiske prinsipper står det blant annet at man skal være åpen om rolle og bindinger, sier Manus.

Daglig leder Therese Manus, Kommunikasjonsforeningen.

Ikke ulovlig

BI- professor Tore Bråthen, ekspert på selskapsrett, sier på generelt grunnlag at det er ingen lover eller regler som forhindrer et foretak å være aksjonær i et selskap det er rådgiver for, eller for konkurrenten.

– Det er ingen lovregler som vil ramme dette, heller ikke begrensninger. En aksjonær vil ikke ha direkte innflytelse på driften til foretaket, sier Bråthen til E24.

Han finner det heller ikke unaturlig at man ved aksjer mottatt som oppgjør for uoppgjorte fakturaer, vil vente med å selge.

– Man vil vel gjerne vente med å selge til man får en tilstrekkelig god pris, sier professoren.

First House er fortsatt rådgiver for langdistanse-nykommeren Norse Atlantic Airways, der Per Høibys bror, Espen Høiby, er medgründer.

Brødrene Høiby er også begge inne på eiersiden i flyselskapet.

Nylig ble det kjent at Norse og Flyr-rådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i First House blir kommunikasjonsdirektør i Norse Atlantic. Han starter opp 1. desember.

RETTELSE: I en tidlig versjon av denne saken var det benyttet et bilde av Espen, og ikke Per Høiby som illustrasjon. Dette ble endret 12.48.

Les på E24+

Det går ikke an å kalle Flyr-emisjonen noe annet enn krise

Les også

Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Les også

Norwegian bekrefter trafikktallene: - Stadig flere ønsker å reise

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Flyr
  2. Norwegian
  3. First House
  4. Kommunikasjon
  5. Luftfart
  6. PR
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Tidligere Norwegian-veteran går til Norse Atlantic Airways

  2. Overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

  3. Investor kjøper flyaksjer mens coronafrykten blusser opp

  4. Intern SAS-undersøkelse viser mistillit allerede før pandemien

  5. Widerøe knuser SAS og Norwegian i arbeidsmiljø-kåring