Vipps venter tidenes «butikk-jul»

Korttransaksjoner i butikk har økt med 13 prosent for fem av «de tradisjonelle julegavebransjene» i år sammenlignet med samme tid i fjor.

Den største veksten finner man i handelen med kort, ifølge Vipps.
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

Vipps melder fredag at det «går mot tidenes butikk-jul», og viser til at trenden for butikkhandel har snudd etter fjoråret.

– Hvis man sammenligner tallene for bruken av Bankaxept-kort så langt i desember med samme periode i 2019, som var siste «normalår», har fem av de tradisjonelle julegavebransjene en total økning i antall korttransaksjoner på 13 prosent, sier kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir, i en pressemelding.

Bransjene Heir trekker frem er detaljhandel eller butikker med bredt vareutvalg, elektronikk og hvitevarer, leketøy, møbler og innredning, og sport og fritid.

Les også

Virke-undersøkelse: Tre av fire butikker har dårligere varetilgang før julehandelen

Størst vekst for korthandel

– Den største veksten finner man i handelen med kort, ifølge meldingen.

For detaljhandel og bredt vareutvalg er veksten 28 prosent, mens for sport og fritid er den 27 prosent.

Vipps, Bankaxept og BankID ble slått sammen i 2018, og ifølge nettsiden til Bankaxept utføres åtte av ti kortbetalinger i butikk med et kort fra dem.

Heir trekker frem at mulige årsaker kan være at nordmenn har lært seg å leve med og følge myndighetenes restriksjoner, samt signaler om forsinkelser i leveranser fra Asia og USA.

Under pandemien har etterspørselen etter varer økt, men fraktkapasiteten har ikke fulgt etter, dermed er fraktkapasiteten med containerskip sprengt. Det har gjort at også norske butikkjeder tidligere i år fryktet varemangel i julehandelen.

– Noen av oss velger derfor å handle i butikk for å være sikre på at vi får julegavene vi ønsker. I tillegg er det et faktum at til tross for høye strømpriser så har mange nordmenn god råd, sier Heir i meldingen.

Han peker på lav rente, og at varierende reiseråd har gjort at mange har valgt bort utenlandsferien, som grunn til at nordmenn har mer penger å bruke.

Les også

Lav vekst i klesbransjen: To kjeder går mot strømmen

Anslo 118 milliarder til julehandelen

I oktober anslo NHO at nordmenn ville bruke 118 milliarder på årets julehandel. Beløpet var lavere enn pandemiåret 2020, men høyere enn normalåret 2019.

– Det at det er mindre enn i fjor er en klar indikasjon på at Norge beveger seg tilbake til en slagsnormal, forklarte sjeføkonom i NHO, Øystein Dørum, da.

I september hadde Solberg-regjeringen gjenåpnet Norge, hvor meteren forsvant og dansegulvene kunne åpnes igjen.

Når kalenderen nå viser desember er meteren og munnbindene tilbake. Vinmonopolet har allerede sett at smittetrykket har endret handlevanene igjen. Kommunikasjonssjef Jens Nordahl trakk fredag frem at salgskurven gjennom dagen er jevnere, og at kundene kjøper mer per handel.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Julehandel
  2. Varehandel
  3. Vipps
  4. BankAxept

Flere artikler

  1. Dyr strøm bremset ikke årets julehandel

  2. Betalingstjenester: Økt handel under Black Week i Norge

  3. Nordmenns pengebruk har endret seg under pandemien: Bruker penger på alt som er hyggelig

  4. DNB: Rekordhøy julehandel

  5. Virke-undersøkelse: Tre av fire butikker har dårligere varetilgang før julehandelen