Klager Norwegian inn til USAs regjering

Pilotforeningen ALPA har underrettet det amerikanske samferdselsdepartementet om at de mener Norwegians inntog kan true arbeidsplasser og skape urettferdig konkurranse.

SATSER PÅ USA-RUTER: Norwegian har i løpet av 2013 fått flere Boeing 787 Dreamlinere i flåten for å dekke langdistanserutene. Men flyselskapet venter både på driftstillatelse i Irland og et endelig ja fra USA.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Den amerikanske pilotorganisasjonen ALPA vil forsøke å sette kjepper i hjulene for Norwegians USA-satsing, skriver check-in.dk.

Les også

Norwegian bestiller større Dreamliner

Norwegian ønsker å fly med irsk flylisens, noe som gir flyselskapet tilgang til billig arbeidskraft. ALPA mener en eventuelt ja fra amerikanske myndigheter til Norwegian vi sette arbeidsplasser i fare.

Les også

Flybillettprisene fortsetter å falle

- Ikke intensjonen

Tirsdag sendte derfor fagforeningen, som organiserer 50.000 piloter tilhørende 32 flyselskaper, inn en formell innsigelse til det amerikanske samferdselsdepartementet (DOT). ALPA oppfordrer myndighetene til ikke å godkjenne Norwegians søknad om flytillatelse.

- Norwegians operasjonmodell bør straks og utvetydig avvises. DOT bør ikke tillate å utsette amerikanske flyselskaper og deres ansatte for urettferdig konkurranse og bør raskt avvise NAIs (Norwegian Air International Limited) søknad om å fly i USA, sier flykaptein og leder i verdens største pilotorganisasjon, Lee Moak.

Moak sikter til at Norwegian vil registrere flyene i Irland, leie piloter på Singapore-kontrakter, basere pilotene i Bangkok og fly ruter mellom Europa og USA.

ALPA reagerer spesielt på at Boieng 787-flyene er finansiert med hjelp fra den skattefinansierte Export-Import Bank. Amerikanske skattepenger bør ikke gå til et selskap som kan ødelegge for amerikanske arbeidstakere.

- Hvis Norwegian får tillatelse til å velge og vrake mellom de landene selskapet etablerer datterselskaper og sysselsetter sine ansatte, vil amerikanske flyansatte bli dårligere stilt i konkurransen med andre flyselskaper, som må følge amerikanske lover og regler. Det var aldri intensjonen at Luftfartsavtalen mellom EU og USA skulle skape rom for en slik ordning, sier Moak.

Les også

Får erstatning fra Boeing for Dreamliner-trøbbel

Venter på irsk flylisens

Norwegian sliter ikke bare med å få godkjenning av DOT. Den irske flylisensen er heller ikke boks, og Norwegian skal to ganger ha fått sin søknad om irsk flylisens for sine langdistansefly i retur fra irske myndigheter, fordi søknaden er mangelfull.

Amerikanske ALPA har en klar oppfordring til irske luftfartsmyndigheter.

- Irland bør ikke gjøre seg medsammensvoren i Norwegians forsøk på å omgå reglene, sier Moak.

Les også:

Nå er SAS igjen oftest i ruteNorwegian under 200Voksesmerter bremser NorwegianAp vil ha Norwegian-svar fra regjeringenNorwegian fortsatt uten irsk flylisens

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Langer ut mot USAs «ja» til Norwegian

  2. Amerikanske pilotledere ut mot Norwegian-sikkerhet

  3. Vil nekte Norwegian amerikansk flylisens

  4. Norwegian får foreløpig ja på USA-søknad

  5. – Vi kan ikke tillate det å skje