Flyselskaper skal diskutere når 737 Max får fly igjen

Det er fortsatt uvisst når Max-flyene blir friskmeldt. Men 26. juni skal flyselskapene møtes for å for å vurdere situasjonen.

PARKERTE FLY: Det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines har parkert sine 34 Boeing 737 Max. Senere denne måneden er det duket for ny diskusjon angående flyene.

Foto: Mark RALSTON AFP
Publisert:,

The Internaional Air Transport Association (IATA), flyselskapenes internasjonale organisasjon, har invitert Max-operatører til en samling 26. juni for å diskutere hvordan man skal gjenopprette tilliten blant flyselskapene og offentligheten, skriver The Wall Street Journal.

Tidspunktet for når flyforbudet heves forblir usikkert. IATA-direktør Alexandre de Juniac sa denne uken at det kan ta minst ti uker før flyet blir klarert.

Max-flåten har vært satt på bakken siden midten av mars, etter en flyulykke med et Ethiopian Airlines-fly, og et Lion Air-fly i oktober i fjor.

Boeing jobber på spreng

Boeing har jobbet med en løsning på det automatiserte MCAS-systemet. MCAS er en forkortelse for Maneuvering Characteristics Augmentation System, et datasystem som skal kompensere for nye og større motorer på Boeings Max-fly.

FAA (Federal Aviation Administration), som er flyets hovedregulator, har ikke uttalt når de vil godkjenne løsningen. Flere utenlandske regulatorer har sagt at de vil utføre sine egne vurderinger.

Selskapet har hatt en rekke arrangement for å presentere og forklare designendringene som trengs for å få flyene tilbake i drift, sa Boeings administrerende direktør Dennis Muilenburg ifølge The Wall Street Journal.

– Å få publikum komfortable med å fly i en Max krever litt innsats. Vi har et arbeid å gjøre for å fortjene og tilbakevinne tilliten til den flygende offentligheten.

(+) For Boeing og luftfartsmyndighetene har skaden allerede skjedd

Ethiopian Airlines avventer andre selskap

Tewolde Gebremariam, administrerende direktør i Ethiopian Airlines, uttalte ifølge Flight Global at selskapet ikke har bestemt seg for skjebnen til Max-flyene i sin flåte under IATAs generalforsamling.

Flyselskapet venter på at andre luftfartsmyndigheter og regulatorer vurderer flyet, og at selskap med flyene i sin flåte gjenopptar flyginger før de tar en avgjørelse. Han uttalte også at de blir de siste til å løfte flyforbudet.

Gebremariam sa også at ulykken hadde påvirket flyselskapets bånd til Boeing. Han la til at som en operatør med en overvekt av Boeing-fly i sin flåte, må man opprettholde forholdet. En forsinkelse i beslutningen om å kjøpe Boeing 777X langdistansefly reflekterer selskapets fokus på å håndtere situasjonen i kjølvannet av ulykken.

Rapport om Etiopia-styrten: Pilotene fulgte alle rutiner

Nøye gransking

Boeings Max-fly står overfor mer gransking denne måneden i USA, der en komité for transport og infrastruktur (Comittee on Transportation and Infrastructure) forbereder en ny høring for å ytterligere granske flyets sikkerhet.

The Wall Street Journal skriver også at FAA og det amerikanske samferdselsdepartementet kun har gitt utvalget noen av dokumentene de har bedt om. Boeing har også uttalt at de har gjennomført tekniske orienteringer for utvalget, og frivillig oversendt dokumenter.

Les også

«Erstatningslisten» blir stadig lengre

Les også

Tror ikke Max-flyene kommer i luften før tidligst i september

Les også

Fransk enke saksøker Boeing etter 737 Max-styrt

Her kan du lese mer om