Scrabble-salget tar av etter Wordfeud
- Vårt julesalg av Scrabble var omtrent 40 prosent høyere enn ventet, sier produsenten av spillet.
Wordfeud-feberen slipper ikke taket i oss nordmenn, og skal vi tro produsenten av Scrabble smitter den også over på brettspillet.
Scrabble er det opprinnelige ordspillet som Wordfeud-appen er inspirert av. 28 år gamle Håkon Bertheussen er blitt millionær på appen, og den er blitt lastet ned over ti millioner ganger.
- Økt interesse
Og ifølge Mattel, produsenten bak Scrabble, har salget av brettspill-versjonen også tatt av:
- Vi kan definitivt se at interessen for Scrabble i Norden har økt de siste seks månedene, sier Martin Wingreen Bang, nordisk markedssjef i Mattel, til E24.
- Vårt julesalg av Scrabble var omtrent 40 prosent høyere enn ventet, sier han.
Gikk tomme
Men den økte interessen for det tradisjonsrike brettspillet ga produsenten en utfordring – de gikk tomme:
- Dessverre førte det til at mange av våre kunder gikk tomme for spillet før julen, sier Bang.
Men det er ikke bare Scrabble som opplever å ta del i Wordfeud-suksessen, ifølge markedssjefen har hele «ordspill»-kategorien fått et løft, og vokser stadig.
- Norge er viktig
For Mattel er Norge et av de viktigste markedene, og Bang har store forhåpninger for dette året:
- Det norske markedet har lenge vært et av våre viktigste Scrabble-markeder. Og vi har store forventninger til 2012, sier markedssjefen til E24.
Mattel har ingen planer om å samarbeide med utvikleren av Wordfeud, men de jobber med utviklingen av sin egen app, forteller den nordiske markedssjefen.
- Lærerikt
Han tror suksessen til Scrabble, Wordfeud og andre lignende ligger i spillenes enkelhet, nemlig ord.
- Jeg tror folk liker å konkurrere mot hverandre i områder som er velkjent for dem, i dette tilfelle ord, men samtidig kan velkjente ord bli et mysterium når man starter å spille med de og bygge nye ord basert på dem, sier Bang.
- Den nye interessen er veldig positiv fordi slike spill er ikke bare morsomme for forbrukerne, men også lærerikt, avslutter markedssjefen.
Millionær på Wordfeud
I november i fjor fortalte Håkon Bertheussen at han hadde utviklet Wordfeud alene på fritiden, og etter tre måneder hadde hobbyen blitt en heltidsjobb.
Mobil-appen har vært svært god butikk for 28-åringen, og han bekreftet at han tjente 60.000 - 70.000 kroner i døgnet på spillet.
- Inntektene har ikke vært like høye hele tiden, men Wordfeud tok av allerede ved lanseringen 1. august i fjor. At det skulle bli så stort hadde jeg likevel ikke forestilt meg, sa han til VG.
Bertheussen har så langt ikke svart på henvendelser fra E24