Kutter prisen på kaffe

Flere norske kaffeimportører setter ned utsalgsprisen på kaffe. Det kommer koffeinglade nordmenn til gode.

POPULÆR DRIKK: Nordmenn er blant dem som drikker mest kaffe i hele verden. Nå er prisene på flere kaffemerker lavere enn på lenge.

Ida Hanstad
Publisert:,

I løpet av de siste 12 månedene har kaffeimportøren Joh. Johannson Kaffe satt ned prisen på kaffe tre ganger. 2. april kutter de prisene igjen.

- Totalt er utsalgsprisen per kilo kaffe nå 12 kroner og 80 øre lavere enn for ett år siden, sier administrerende direktør Espen Gjerde til E24.

Også Coop Norge Kaffe har flere ganger i løpet av det siste året satt ned utsalgsprisen.

- Senest rett før jul kuttet vi prisen, og med det har vi satt ned prisen tre ganger i løpet av de tolv siste månedene, forklarer daglig leder Torgeir Sveine.

Han ønsker riktignok ikke å gå inn på tall.

- Jeg synes ikke det er riktig av oss å avsløre hvor mange kroner og øre vi har kuttet, sier han.

LES OGSÅ:Oslo har verdens dyreste latte

Kraftig ned

Gjerde i Joh. Johannson forklarer at kaffe nå handles på råvarebørsen i New York for rett i underkant av 140 cent per pund (453,6 gram). Det gir en pris på 3 dollar, eller litt i overkant av 17 kroner, per kilo.

I toppåret 2010 ble varen, som er verdens mest omsatte etter olje, handlet for over det dobbelte.

Gjerde forklarer videre at årsaken til at de kan sette ned prisen, er nettopp at prisen i verdensmarkedet går ned.

- Prisene påvirkes ene og alene av tilbud og etterspørsel, sier han.

E24 Bedrift kan du sjekke nøkkeltallene til kaffeimportørene.

Påvirker utsalgsprisen

Kaffemarkedet i Norge er på om lag 36.000 tonn. Joh. Johannson Kaffe, som blant annet produserer merkevarene Evergood og Ali, står for nesten 40 prosent av omsetningen.

Også forbrukerne skal nå merke at utsalgsprisen nå er en annen.

- Jeg legger til grunn at utsalgsprisene påvirkes når vi setter ned prisene, sier Gjerde.

- Prisen på de ulike typer kaffe varierer jo, men jeg vil tro at prisen per pose fra oss i snitt nå er 4 kroner lavere enn den var i 2010, legger han til.

Joh. Johannson-sjefen lover for øvrig nye prisreduksjoner dersom verdensmarkedsprisen fortsetter å falle.

LES OGSÅ: Mindre kaffedrikking i gjeldstyngede Sør-Europa

Bekrefter

Konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen, som for øvrig eier Joh. Johannson, bekrefter overfor E24 at også forbrukerne drar nytte av en lavere utsalgspris.

- Dette slår naturligvis også ut på forbrukerprisen, sier han.

Han forklarer at lavere pris også øker salgsvolumet.

- Vi ser at varer som settes ned i pris også selger bedre, sier han.

LES OGSÅ: